Sten Sten 2/2020 – Omslag
Sten Innehåll – Sten 2/2020
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Rösta på designpris, Gravsten me
d holk, nytt Ljus i Vångabrottet mm
Sten Männiksan & materialet: Stenkojan
Sten Intervju: Mikael Traung
Sten Tema: Kyrkogård i förändring – Framtida minne
n
Sten Tema: Kyrkogård i förändring – Kyrkan måste ä
ndras, inte de sörjande
Sten Projekt: Gamla krematoriet i Örebro
Sten Projekt: Nikolai försmlingshem i Örebro
Sten Projekt: 2xFönster – restaurering av kyrkofön
ster
Sten Projekt: Obelisken på slottsbacken
Sten Stenpriset 2020 – De nominerade
Sten Familjeföretagen: Petterssons Stenhuggeri
Sten Nyhet: Kyrkan och momsen – skev konkurrens?
Sten Krönikan: Elisabth Ahlström SMÅSTEN ▼ KRÖNIKA
N ELISABETH AHLSTRÖM FOTO: PRIVAT Om människor inte får veta … V i som rör oss ofta på kyrkogårdar märker nu allt tydligare effekten av provdragningarna som har ökat kraftigt de senaste åren. I efterdyningarna har många gravstenar plockats bort. Vissa områden på kyrkogårdarna har mer eller mindre tömts på gravar, vilket förstås ger ett både sorgset och tråkigt intryck. Det påminner – utan jämförelser i övrigt – om bortglömda och övergivna stadsmiljöer där butikerna står tomma och gatulivet har stannat av. Men det får även andra effekter än de rent estetiska. För någon som sällan besöker kyrkogården kan tomrummen också signalera att det inte ska finnas utrymme för nya gravar på en kyrkogård, att endast gravar med ett kulturhistoriskt värde ska bevaras. Eller att det endast är andra alternativ som står till buds. Det gör också att frågan om en egen gravplats kanske inte ens kommer upp på bordet när någon till exempel ska välja för egen eller en närståendes del. jag märker av det i min egen verksamhet, hur obesvarade frågor dröjer sig kvar och söker svar i ett långt senare skede, kanske flera år efter att en begravning skett. Några funderar på om de verkligen fattade rätt beslut den där gången. Jag kan inte säga att jag har full insyn i vilka olika rutiner som gäller vid sådana här tillfällen, men jag är uppriktigt bekymrad om den som ska välja en gravplats inte får tillräckligt med information om vilka alternativ som finns. Det är en ju oerhört viktig fråga. Ett sorgearbete är ofta en utdragen process och att fatta ett både emotionellt och rationellt beslut kort efter att man drabbats är förstås svårt för de flesta av oss. I vissa fall kan det vara så känsloladdat att man får vänta i år innan man förmår att bestämma sig. Därför kan jag bara uppmana dem som ska informera om och föra ett samtal med berörda att vara tydlig med alla alternativ som gäller. Utgå inte från några förutfattade värderingar, ta inget för givet. Då kommer också fler att känna att de fattar rätt beslut, beslut som de heller inte kommer att ångra. i grunden handlar det förstås om vårt förhållande till döden. Under de 35 år som jag har varit verksam i branschen har allt blivit mycket mer personligt, precis som samhället i övrigt har blivit allt mer individualiserat. Den här våren ser vår vardag och vårt förhållande till döden annorlunda ut för de flesta av oss. Vi matas dagligen med statistik över ett ökat antal döda människor som är svårt att ta in, det blir mest just statistik. Vi märker det själva just nu genom att antalet dödsbon ökar kraftigt. Under en 14-dagars period dör i normala fall 450 personer i Stockholm, men under en motsvarande period i april i år inrapporterades 1 200 dödsfall. Vi räknar med en viss eftersläpning, men i nuläget det svårt att bedöma vilka de totala effekterna blir i slutänden. Vad vi däremot vet är att när detta väl är över kommer många fler att ställa sig frågor av mer existentiell natur, om både livet och döden. Det som gör oss till människor. Därför behöver vi alla bli bättre på att både informera och förklara. Det är vårt jobb – vår skyldighet. ”Obesvarade frågor söker svar långt senare i ett skede, kanske flera år efter en begravning.” 42 ELISABETH AHLSTRÖM, VD FÖR VÄSTERVIKS STENHUGGERI OCH ENSKEDE GRAVVÅRDAR
Sten Nyhet: Montering på fasad
Sten Fråga Kurt & Kai: Är projektkraven rimliga oc
h riktiga?
Sten Marknaden