Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Min utmaning
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Brobyggaren Deqa Abukar
Chef & Karriär Passivt ledarskap
Chef & Karriär Chef & medlem
Chef & Karriär Smartare chef
Chef & Karriär Nya visselblåsarlagen
Chef & Karriär Råpressad raket
eller elstötar – därav namnet. Det gör också att
fabriken kan experimentera med smaken av mynta. – Myntan är vi ensamma om som juiceingrediens, för den förstör smaken i juicer om den pastöriseras, säger marknadschefen Mischa Helminen och luktar på några gröna blad. Han är den som leder uppfinnandet av nya juiceblandningar och brukar arrangera workshops på kontoret där personalen provsmakar nya smakkombinationer och konsistenser. Inspirationen hämtas ofta från USA där råkost, gröna smoothies och rena fruktjuicer är stort. Med hantverket att göra färsk juice kommer höga krav på kyla, hygien och snabb leverans. I presseriet ryker utandningsluften och juicen förvaras i stora kyltankar. För hållbarhetens skull har företaget sin egen distribution med förare som kör ut till cirka tusen butiker främst i storstäderna. När det varit brist på personal har kontorsanställda fått köra ut juicen till butikerna för att den ska komma fram i tid och inte bli gammal. Men det var vanligare förr, när företaget var mindre. – Fast vi har båda två kört lastbil, de skulle fraktas till Finland där vi nyligen startat en distribution, säger Hanna Wennerstein Williams med en blinkning till kollegan Mischa Helminen. Lovisebergs presseri och varumärket Råsaft grundades för tio år sedan av Karl Hansson som fortfarande är vd. Hans drivkraft var att revolutionera juicebranschen med sin filosofi om rena råvaror och kontroll över den egna livsmedelskedjan. Redan som 24-åring startade Karl Hansson ett företag som försåg butiker med färska fruktsallader. Men han var före sin tid, anser han. – Det blev allt annat än en framgång. Däremot var det otroligt lärorikt och insikter från den resan vägledde oss till stor del när Råsaft lanserades. Tillväxten i Råsaft har varit snabb. Att nå 100 miljoner kronor i omsättning beskriver Karl Hansson som en milstolpe. Förra året investerade SEB Private Equity i bolaget och nu är målet att expandera i Norden så att butiker, caféer och hotell i Finland, Danmark och Norge blir nya kunder. – Den stora resan ligger framför oss, säger han. Hanna Wennerstein Williams har arbetat på Råsaft i tio månader. Hennes uppgift är att leda i den stora förändring företaget just nu går igenom. Hon har varit chef tidigare, men inte i ett så här ungt och snabbväxande företag. – Och jag har inte varit chef över så här många personer eller där så många har en kompetensroll som ligger långt ifrån min egen, säger Hanna Wennerstein Williams, som har personalansvar för 50 anställda. På hemsidan beskrivs hon humoristiskt som ”rånyttig” och NR 3 2022 CHEF & KARRIÄR/37 att det var ett intresse för hälsa som förde henne hit – något hon delar med många andra av de 24 kontorsanställda. – Jag är inte alltid nyttig, men jag känner att jag kunde stå bakom den här produkten eftersom jag är väldigt intresserad av en hälsosam livsstil. Företagets snabba expansion gör att verksamheten behöver få ny struktur. – Vi har fått en ny ledningsgrupp som ska framtidssäkra organisationen. Det är en svår uppgift när ett mindre bolag snabbt blir större. Vi vill ha kvar fördelarna med att vara små och samtidigt få alla anställda att känna sig trygga med vad de ska göra. 90 000 LITER JUICE I VECKAN KAN PRESSERIET LEVERERA. 3 500 KILO APELSINER KAN PRESSAS PÅ EN TIMME. Som chef vill Hanna Wennerstein Williams se ett öppet klimat där man vågar gå till henne med frågor. Men hon är också tydlig med mål och feedback. Kulturen i företaget präglas mycket av gör det själv-andan. – Vi uppmuntrar alla att ta stort personligt ansvar och komma med egna idéer. Vi vill behålla startup-känslan med korta beslutsvägar även när vi växer, säger Mischa Helminen. Hanna Wennerstein Williams fyller i: – Alla här hugger i från stort till smått, många har gett mer än sina timmar för att de vill vara med och bygga något nytt. Företaget är ungt, även sett till åldern hos medarbetarna. – Känslan är en ung och snabbfotad miljö. Många har också kunnat jobba sig upp på högre positioner internt, säger Mischa Helminen. Han beskriver sig som en utpräglad tävlingsmänniska som brinner för att få företaget att växa. Något han uppskattar är att det kan gå fort från idé till beslut och att alla känner sig fria att komma med förslag. Som när någon sa: ”Varför har vi ingen distribution till Visby?” – Kort därefter testade vi det. I ett större företag skulle en sådan sak ta mycket längre tid, med många led som man ska förbi, säger Mischa Helminen. Hanna Wennersten Williams instämmer. – Vi består av många unga eldsjälar som vill förändra juicemarknaden. Det finns en väldigt tajt lojalitet här, och mycket jävlar anamma. ”VI VILL BEHÅLLA KORTA BESLUTSVÄGAR ÄVEN NÄR VI VÄXER”
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Att leda den som lider
Chef & Karriär Min inspiration
Chef & Karriär Här tänker jag inte på jobbet
Chef & Karriär Träning & hälsa
Chef & Karriär Berömda chefer