Advokaten 1
Advokatdagarna skyddas? stämmelse för att förbjud
a ett visst slags fotografering och kanske andra integritetskränkningar också. Lambertz framförde två huvudsakliga argument för att det behövs lagstiftning på området. Det första är att det fordras av Sverige enligt Europakonventionen (för mänskliga rättigheter) att privatlivet skyddas bättre än i dag. Det andra argumentet är att det finns exempel på fotografering som utan tvivel bör vara förbjudet, enligt honom. Till exempel fotografering i lönndom av sexuell samvaro och spridning av dessa bilder. Fotografering av toalettbesök. Närgångna bilder på stora personliga tragedier, som till exempel bilder på barn som mördats. – Den kniviga frågan är var gränsen ska dras, sa Lambertz som tycker att gränsen ska dras så att den inte hindrar fotografers normala yrkesutövning men så att den allra mest integritetskänsliga fotograferingen förbjuds, och utan att det skapas några stora förutsebarhetsproblem. Lambertz berättade att Yttrandefrihetskommittén har i uppdrag att överväga en generell integritetsskyddsregel som inte bara handlar om olovlig fotografering. Man har laborerat med en rad olika varianter utan att ännu ha fastnat för någon slutlig uppfattning. n son alla tillgångar genom att sätta upp den på en lista. Och det finns ingen möjlighet att gå till domstol. Reglerna upphävde gränsen mellan lagstiftande, verkställande och dömande makt och lade all makt hos USA:s regering, sade Thomas Olsson. Enligt Thomas Olsson konstaterade Thomas Olsson. Lagrådet att sanktionerna uppenbart stred mot svensk grundlag och mot Europakonventionens garantier för rätten att försvara sig och att få en rättvis rättegång. Därför lyckades inte försöket att genomföra sanktionerna på nationell nivå. I stället antogs de på EU-nivå. Thomas Olsson betecknade hela EU:s Advokaten Nr 8 • 2011 terroristlagstiftning som en hafsverk. Han hävdade att många av de straffrättsliga direktiven i EU aldrig kunde ha blivit lag i Sverige på grund av bristen på förarbeten och remissförfarande. Thomas Olsson talade också om blankettstraffbuden i EU-lagstiftningen, som föreskriver straff vid brott mot andra EUbestämmelser. Ofta är de inte begränsade till gällande rätt – tillsammans med den oöverskådliga mängden författningar och föränderligheten i EU-rätten innebär det att det är svårt att förutse och överblicka det straffbara området, exempelvis när det gäller de viktiga områdena skattebrott och tullbrott. n 29