” › Tanken är att förse tung industri i de norra
delarna av Norge, Sverige och Finland. Men vi räknar också med att LNG kommer att användas för att driva fartyg och som drivmedel för tunga lastbilar.” Processen gör att 600 kubikmeter gas omvandlas till en kubikmeter och därmed blir enklare att frakta med tankbilar eller fartyg. – Det är stora avstånd i våra länder. Därför är det ett led i vår strategi att satsa på LNG eftersom vi slipper investera i pipelines för att transportera gasen. Därmed kan vi leverera gasen till platser som annars är svåra att nå. Förra året öppnade Finlands första hamnterminal för LNG i Björneborg vid Bottenhavets östra kust. Den andra, i Torneå, inte långt från den svenska gränsen och Haparanda, kommer att stå klar nästa år och blir då Nordens största hamnterminal för att ta emot LNG. Terminalen byggs i samarbete med Gasum, stålkoncernen Outokumpu, det finska energibolaget EVP och svenska SSAB. – Tanken är att förse tung industri i de norra delarna av Norge, Sverige och Finland. Men vi räknar också med att LNG kommer att användas för att driva fartyg och som drivmedel för tunga lastbilar. Vi hämtar inte bara LNG från Norge utan även från Rotterdam och Zeebrygge – och flera andra platser. Efterfrågan är större än vad vi producerar. Tittar på terminal i Gävle Gasums dotterbolag Skangas tittar på möjligheter för att bygga ytterligare en LNGterminal i Gävle. Men när den kan stå klar kan inte Johanna Lamminen ge besked om nu. På sikt menar hon att biogas och LNG tillsammans skulle kunna utgöra en ”substantiell del av energiutbudet i Norden”. – Potentialen för LNG handlar om tiotals tera watt. Den teoretiska potentialen för biogas tror jag också rör sig om tiotals terawatt. Om det sedan är finansiellt möjligt är en annan sak. I Finland har Gasum 20 tankstationer med naturgas som är komprimerad i stället för flytande, så kallad CNG. De närmaste åren har Gasum utlovat att bygga 35 nya CNGstationer, bland annat med hjälp av pengar från EU. – Några av dem har också LNG avsedd för tyngre lastbilar. Men den stora marknaden för detta finns inte än. Den ska vi skapa. Vi bygger så mycket vi kan, säger hon, men tillägger: – När vi hittat en plats återstår byråkratin – vilken kan ta 10, 12 månader. Att sedan bygga stationen går på några veckor. Gasum har också gått in i ett samarbete med Ikea i Finland. – Vi tar deras köttbullar, deras matrester och producerar biogas och bygger tankstationer vid deras anläggningar. Det är tänkt att Ikea också ska använda gasen i sin egen verksamhet, för transporter till exempel. Tror på konsumentmakt I Finland används biogasen i stor utsträckning vid industriell matproduktion. Det är rätt vanligt att finska matprodukter har en märkning där det tydligt framgår att de är producerade av den miljövänliga biogasen. I vissa affärer får dessa produkter en bättre placering och en generösare skyltning. – Konsumentmakt är oerhört viktig. Det finns krav från konsumenterna att de vill ha miljövänligt. Där tror jag att vi i Finland och ni i Sverige tänker likadant. I Sverige används biogas främst för transporter, här främst för matproduktion. Vi skulle kunna lära oss av er och ni skulle kunna lära av oss. Till skillnad från Sverige har Finlands regering inte satt upp något mål om att bli helt fossil fritt vid ett visst datum. Men inriktningen är densamma, menar Johanna Lamminen. – Det finns stora likheter mellan våra tre länder. Vi har samma typ av industrier: gruvor, papper, tung industri. Vi har stora avstånd i Nya tider. Efter valet nästa år kommer Karin Svensson Smith att lämna riksdagen. ”Jag vill göra andra saker. Kanske sammanfatta mina erfarenheter”, säger hon. Masugnsgas + vattenånga koldioxid + vätgas + kvävgas Vätgas från masugnsgas? I pilotprojektet Stepwise reformeras masugnsgas till vätgas, samtidigt som koldioxiden avskiljs. Projektet är ett av flera där våra experter tillsammans med internationella partner söker lösningar på koldioxidfrågan. www.swereamefos.se 14 ENERGIGAS NR 4 2017