I korthet 3 FRÅGOR TILL … Fanny Sturén, hållbarhe
tschef på en nyinrättad tjänst inom Svenska brasserier, huvudkoncern för Stockholmskrogar som bland andra Sturehof, Riche och Ulriksdals värdshus. 1 Vilken roll spelar biogas i ert hållbarhetsarbete? – Våren 2016 gick vi över till biogas och lagar nu mat på förnybar energi i alla våra kök som använder gas. För det betalar vi en halv miljon kronor extra varje år jämfört med om vi skulle använda oss av stadsgas. 2 Hur är det med insamlingen av matavfall för biogasproduktion? – Om vi är bra på att köpa in biogas, så har vi varit sämre på att att bidra till produktionen av den. Det är vår största utmaning. Allt avfall från vårt fiskrenseri går direkt till biogas men generellt sett slänger alla våra krogar alldeles för mycket av sitt matavfall med de vanliga soporna. 3 Vilka andra prioriteringar har ni? – Vi jobbar mycket med vår råvaruförsörjning och inköp. Vi har till exempel ett eget bageri och ett eget fisk - rense ri, så att fisk som fångats i Östersjön inte ska behöva åka ned till marknaden i Göteborg och vända. Vi har också startat vår egen trädgårdsodling vid Ulriksdals värdshus som delvis ska försörja våra krogar med grönsaker. Vi ska också minska matsvinnet i våra kök – vilket på sikt kanske får till följd att mindre matavfall går till biogas. JAN MALMBORG 4 ENERGIGAS NR 4 2017 Den största bränsletanken i Volvos nya tunga gaslastbil innehåller tillräckligt med flytande fordonsgas för att klara upp till 100 mils körning. Premiär för Volvos nya tunga gaslastbilar – Med våra nya lastbilar som I början av oktober var det världspremiär för Volvo lastvagnars tunga euro 6-lastbilar som drivs med flytande fordonsgas. Lastbilarna har samma prestanda, körbarhet och bränsleförbrukning som de dieseldrivna modellerna men koldioxidutsläppen är 20–100 procent lägre, beroende på andelen biogas och naturgas i fordonsgasen. kör på flytande naturgas eller biogas kan vi erbjuda ett alternativ med låg miljöpåverkan som fortfarande uppfyller de höga kraven på prestanda, bränsleeffektivitet och räckvidd. Det är en förutsättning för våra kunder inom regional- och fjärrtrafiken, säger Lars Mårtensson, miljö och innovationsdirektör på Volvo lastvagnar. För att maximera räckvidden Planer på LNG-terminal i Oxelösund Miljöprövning. Oxelösunds hamn vill bygga en naturgasterminal som bland annat är tänkt att förse stålföretaget SSAB med flytande naturgas, LNG, via en rörledning. På så sätt kan SSAB minska koldioxidutsläppen. Terminalen ska också göra det möjligt för LNG-drivna fartyg att bunkra i hamnen. Tillståndsprocessen inleddes i våras och nu ligger ärendet hos miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen som ska ta fram ett planförslag. – Det här är ett rejält steg för att minska koldioxidtrycket. Att i närmiljön gå från kolbaserad energi till naturgas minskar trycket på miljön, säger Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds hamn till SVT. I ett första steg handlar det om en mindre terminal som ska vara i drift år 2021. Men planer finns även på en större naturgasterminal som ska stå klar ett par år senare. FOTO: VOLVO LASTVAGNAR fylls tankarna med flytande fordonsgas som lagras nedkyld under tryck. Den största bränsle tanken innehåller tillräckligt med gas för att klara upp till 100 mils körning med ett ekipage på 40 ton. Att tanka tar ungefär lika lång tid som att tanka diesel. Försäljningen av Volvos nya lastbilsmodeller med gasdrift, FM LNG och FH LNG, börjar under våren 2018. Åkeri köper 100 biogaslastbilar Norge. Norges största privatägda åkeri, Litra, köper in 100 tunga last bilar som ska drivas på biogas. Biogasen ska levereras av Skagerak energi som nu expanderar och bygger upp en kedja av tankstationer, med början på Östlandet i Norge. Gasen ska i huvudsak levereras som flytande biogas, LBG.