Advokaten 1
» GENERALSEKRETERAREN: ”Att vara generalsekretera
re är en livsstil” Advokatsamfundet står inför viktiga uppgifter och utmaningar. Ett enat samfund med advokater som känner stolthet över yrket är en förutsättning för att kunna möta dem, anser generalsekreterare Anne Ramberg. FOKUS: SAMFUNDET A nne Ramberg har varit Advokatsamfundets generalsekreterare i över 18 år. Men engagemanget i Advokatsamfundet är äldre än så. Innan hon blev generalsekreterare satt Anne Ramberg i såväl samfundets huvudstyrelse som Stockholmsavdelningens styrelse, där hon också var ordförande. Det är ingen tvekan om att hon brinner för samfundet och advokaterna. – Jag har ett fantastiskt stimulerande och roligt arbete som förenar många saker. Det handlar om möjligheten att påverka, att ha kontakter med många olika människor samtidigt som det innehåller en stor portion av juridik och annan intellektuell verksamhet, säger Anne Ramberg. Hon konstaterar att generalsekreteraruppdraget förändrats under hennes tid, från att främst vara administrativt och internt inriktat, till att bli mycket mer utåtriktat genom dagliga kontakter med rättsväsendet, allmänhet, universitet och medier. KANSLICHEF BEHÖVS Det är inte bara generalsekreterarens roll som förKANSLIET Advokatsamfundet har sitt kansli i Tryggerska villan på Norra Djurgården i Stockholm. Kansliet svarar bland annat för handläggningen av inträdes- och disciplinärenden samt konsumenttvistärenden. Därtill ansvarar kansliet bland 38 38 annat för advokatexamen. Kansliet har också omfattande kontakter med ledamöterna och allmänheten för stöd och information. Kansliets dagliga verksamhet leds av samfundets generalsekreterare som också är chef för kansliet. Kansliets grundläggande organisation och placering i Stockholm regleras i Advokatsamfundets stadgar 17 §. Vid kansliet arbetar cirka 35 personer, varav 13 jurister. Juristavdelningen sysselsätter också fem administrativa assistenter. Avdelningen handlägger varje år över ett tusen ärenden inom det offentligrättsliga området. Den spelar också en betydande roll i remissarbetet, samt ger advokater stöd i yrkesfrågor. ADVOKATEN NR 1 • 2018 ändrats. Under Anne Rambergs ledning har Advokatsamfundet genomfört en hel del moderniseringar. Samfundet var tidigt ute med att digitalisera all ärendehantering vid kansliet. Tre av nio styrelsemöten äger numer rum på nätet. Yrkesrådet avskaffades. I stället lades de stora yrkesfrågorna på styrelsens bord. I dag hanterar Advokatsamfundets kansli omkring 1 100 ärenden per år bara inom ramen för de offentligrättsliga uppgifterna som inträdes och disciplinärenden, samt lagstiftningsarbete. Utöver det sköter kansliet bland annat en stor utbildningsverksamhet, en rad projekt som Hilda och Advokat i framtiden, tidskriften Advokaten och en i övrigt omfattande informationsverksamhet i en rad olika kanaler. – Kansliet är väldigt slimmat i förhållande till alla de skiftande uppgifter vi har, kommenterar Anne Ramberg. I enlighet med Advokatsamfundets stadgar är Anne Ramberg chef för kansliet, en uppgift hon sköter parallellt med sin omfattande utåtriktade verksamhet. Här skulle Ramberg vilja se en förändring. – Jag vill verka för att ändra stadgarna och inrätta en kanslichefstjänst under generalsekreteraren. I dag är det i realiteten när det gäller löpande frågor chefsjuristen Maria Billing som föredömligt utför en stor del av kanslichefsuppgifterna, säger Anne Ramberg. Advokatsamfundet har på senare år skakats av några strider, inte minst debatten om en ändring av reglerna om intressekonflikter i förhållande till så kallade controlled auctions. Anne Ramberg har hela tiden betonat vikten av ett enat samfund, som kan spela en viktig roll i rättssamhället. – Värnet av rättsstaten har aldrig varit viktigare än FOTO: MICKE LUNDSTRÖM