Så hanterar HR-cheferna konflikter på jobbet Fråg
or: 1. Vad gör du om det uppstår en konflikt mellan två anställda? 2. Vad gör du om det uppstår en konflikt mellan dig själv och en anställd? 3. Har du något exempel på ett misstag som du lärt dig av? Monica Längbo, Manpower 1.”Jag tar tag i det på en gång, sätter mig ner med båda för att ta reda på vad det handlar om. Jag är lyhörd och lyssnar mellan raderna, men är inte ute efter en syndabock. Det kan vara viktigt att uppmuntra båda att be om ursäkt om det behövs. Ibland behöver vi inte ens be om ursäkt för vad vi sa, utan för hur vi sa det och för att vi sårade någon helt enkelt.” 2.”Jag har själv utbildning inom konflikthantering men är jag en del av konflikten kan det behövas en oberoende person som ser på det utifrån. Det finns ingen anledning att känna brister i sitt ledarskap bara för att man tar hjälp, snarare tvärtom. Det visar prov på mognad. Jag försöker skapa trygghet och förtroende, så att mina medarbetare vågar ta upp jobbiga saker.” 3. ”Ja, när jag utgick från mig själv och satte ord på en annans känslor. Jag sa ”Jag ser att du är ledsen”, varpå personen svarade ”Ledsen? Nej, jag är jättearg, så här ser jag ut när jag är arg”. Numera frågar jag alltid utan att lägga in egna värderingar och det öppnar upp. ” Anders Filipsson, Ikea 1. ”Först försöker jag ta reda på om man pratar med varandra. Det är man själv som äger konflikten, så personen som kommer till mig får försöka lösa problemet själv men ibland går inte det. I nästa steg säger jag till chefen till de inblandade att här är det någonting, sätt dem i samma rum och prata med dem en och en. Om något av det inte hjälper så är tredje steget att jag går in ur ett HR-perspektiv och försöker medla.” Cecilia Söderström, Vasakronan 1. ”Jag engagerar de inblandades chef eller chefer och försöker reda ut vad konflikten grundar sig i. Man pratar med respektive part och ber dem berätta vad det handlar om, ofta rör det sig om missförstånd. Ibland får de reda ut konflikten sinsemellan men ibland måste man ta hjälp utifrån, även om det sällan går så långt.” 44 KOLLE KOLLEGA 7-12 2. ”Det är oerhört viktigt att fråga sig om man ser samma mål. När båda gör det är det lättare att förstå varandra. Det är samma sak i stora konflikter, till och med mellan länder. En annan viktig sak är att allas upplevelse är den sanna upplevelsen, alltså att det finns flera olika verkligheter.” 3. ”Ja, när jag var chef tidigare så var det just det här med upplevelsen. Att vara väldigt försiktig med hur man dömer en annan människas syn på en situation. Sen så är jag faktiskt i grund och botten det som kallas konflikträdd och det gör att jag tar tag i det direkt så att det slipper bli en konflikt.” 2. ”Eftersom jag vet att det nästan alltid handlar om missförstånd försöker jag ta reda på vad det handlar om. Jag kanske uppfattar det som en konflikt medan den andra inte gör det, eller tvärtom. Jag försöker ta i det så fort som möjligt så att det inte blir en surdeg. Ju tidigare man tar tag i det desto mindre risk är det att det blir någon konflikt alls.” 3. ”Ja, det är generellt misstaget att man inte tar tag i det direkt, att man låter det vara eller sopar det under mattan. Eller att man tror att det ska lösa sig av sig självt, men det kommer alltid tillbaka.” Gunilla Bäcklund, ombudsman på Unionen, tipsar: Var konstruktiv och lämna förslag om vad som kan bli bättre. Om man kritiserar och gnäller utan att komma med förslag är det lätt att hamna i konflikt. Försök att lösa konflikten själv med chefen först. Ha ett möte och kom överens om att ni har olika åsikter men ändå respekterar varandra som personer, om det går. Kontakta fackklubben om det inte blir bättre. Du kan också prata med arbetsmiljöombudet eller företagshälsovården. Be en kollega vara med på ett möte med chefen om det inte finns någon fackklubb på arbetsplatsen.