Kimberly Golden Malmgren älskar dofter och i sitt jobb är hon med och väljer ut hur andra ska dofta. I ett speciellt rum på Oriflame väljs de bästa parfymerna ut. – Dofterna görs i Frankrike och ibland kommer de därifrån och presenterar nya dofter för oss. Vi testar dem i ett rum med bra ventilation. När jag började för fyra år sedan hade vi inget särskilt rum och eftersom vi sitter i öppet landskap mådde en del dåligt av parfymdoften, så hyresvärden byggde rummet. Nu dras doften bort på femton, tjugo minuter. Förut fanns den kvar i flera timmar. – Jag kanske testar parfymer ett par gånger i veckan och de dagarna har jag ingen egen parfym på mig. Jag har alltid älskat olika dofter. Varje minne från min barndom i södra USA är kopplat till någon doft. När jag var på anställningsintervju fick jag frågan om bästa doftminne och jag berättade om min mormors trädgård och alla blommor där. I dag är jag copywriter och är med och utvecklar konceptet kring parfymerna. – När vi ska testa dofterna sitter vi ungefär en timme och antecknar vad vi tycker om parfymen, sedan tar vi paus och kommer tillbaka senare eftersom dofterna utvecklas med tiden. Sarah Raske njuter av dofterna på sitt jobb på Åre chokladfabrik, förutom då de reducerar vin. Sarah Raske ser lukterna på sitt jobb som en arbetsförmån – på Åre chokladfabrik doftar det för det mesta gott. – Näsan vänjer sig vid dofterna, men när jag kommer tillbaka efter helgen eller semestern då känner jag hur ljuvligt det doftar. Det mesta luktar gott, utom då vi reducerar vin. Då luktar det som en sämre bakfylla. Sådant brukar vi göra under kvällspass då färre jobbar och då butiken inte är öppen. Vi har kvällspass under högsäsongen på hösten och våren, då vi producerar inför julen och påsken. – De flesta tycker att det luktar gott här. Det luktar vad vi just för tillfället gör, men det är klart att om man inte gillar lakritskola, så är den dag vi gör kolan en mindre bra dag för den som inte gillar lakrits. – Dofterna påverkar också kunderna eftersom fabriken ligger innanför butiken. Gör vi mintkola så köper de mer mintkola. När det doftar kaffe vill de ha mer choklad med kaffesmak. Vi har också en fläkt som drar ut lukter och den utsugen leder mot parkeringen. Det är inget vi tänkt på när den installerades, men det är bra för försäljningen. XX-11 KOLLEGA 49 HÅKAN WIKE