Advokaten 1
Advokatkolumn – vad betyder det? som lett till fr
amgång är det tacksamt att ta emot gratulationer och ibland rentav lovord. När det inte gått bra, är det inte lika roligt med uppmärksamhet. Men återigen: Det är inte advokatarbetet som är det egentliga föremålet för hyllningen eller beklagandet. Det är utgången och den behöver inte vara en följd av advokatens arbete i målet. Sett över en längre tid, med möjlighet att utvärdera många uppdrag, kanske det är möjligt att se mönster som ger underlag för bedömning av i vilken utsträckning ombudets insatser haft betydelse för utgången. Häri ligger förstås flera uppenbara osäkerhetsfaktorer; vilka uppdrag som ”landar” hos just den advokaten och klientens förlikningsbenägenhet är ett par sådana. självklart finns det skickliga och mindre skickliga insatser i processer och lika självklart är det att sådana är identifierbara. Det kan framgå av en skrift, det kan bli uppenbart under ett vittnes- eller sakkunnigförhör eller i pläderingen, där något av särskild betydelse blir tydliggjort. Det är inte det som jag tycker är det intressanta, utan just att vi oberoende av hur insatsen kan eller ska bedömas utnämner en vinnare eller förlorare. Det händer att det av en dom framgår moment i uppläggning eller precision som haft särskild betydelse för utgången och här kan finnas grund för skicklighetsutvärdering om dessa moment kan tillskrivas ombudet. Men det är nog snarare undantag än regel att det finns sådana skrivningar i en dom. Det är i och för sig bra. Domstolarna ska inte genom sina domar recensera advokatinsatser. Advokaten Nr 5 • 2016 ”Det är inte advokatarbetet som är det egentliga föremålet för hyllningen eller beklagandet. Det är utgången och den behöver inte vara en följd av advokatens arbete i målet.” nå, vad är det nu jag vill ha sagt med dessa reflektioner? Egentligen inte annat än att uttrycka en med tiden tilltagande frustration inför begreppen vinst eller förlust som resultat av en dom samt en önskan om mer utvecklade kriterier för utvärderingen av gott ombudsarbete. Men till sist måste ändå konstateras att det är roligare att vinna än att förlora, för det var ju just att vinna klienten ville. Peter Danowsky Blev advokat 1981 och startade advokatbyrån Danowsky & Partners 1993. Han ägnar huvuddelen av arbetstiden åt processer och skiljemannauppdrag 59