Advokaten 1
Reportage Asylrätt » dena finns inga större probl
em i dagsläget. Tillgången till tolkar är ett större problem, som bland annat har lett till att förhandlingar har nödgats ställas in. Domstolsverket kommer under 2017 bland annat att leverera riktlinjer för tolkanvändningen i domstolarna, arbeta med en utbildning i tolkanvändning och påbörja utbyggnaden av en teknisk lösning i förhandlingssalarna som stöder simultantolkning via videolänk, säger Johan Axelsson och fortsätter: – Vidare har Migrationsverkets förvaltningsprocessenheter i Göteborg och Malmö stora svårigheter att yttra sig i tid i målen hos domstol, vilket försenar processerna där. Domstolsverket har tagit upp denna fråga med Migrationsverket. KÖ I HANDLÄGGNINGEN Migrationsverket har fortfarande omkring 60 000 öppna asylärenden av de 192 000 asylansökningar som inkom under 2015 och 2016. – Vi har långa väntetider. Men det man ska tänka på när de gäller väntetiderna är att många kom under andra halvåret 2015, så det har bildats ett slags kö helt enkelt för att handläggningen ska kunna påbörjas, säger Veronika Lindstrand Kant, biträdande operativ chef på Migrationsverket, och fortsätter: – Genomsnittlig väntetid, alltså hela väntetiden, kötid och handläggning tillsammans, för ensamkommande barn är ungefär 560 dagar. När det gäller vuxna asylsökande så är den ungefär 500 dagar. Normalt sett har Migrationsverket under 2000-talet avgjort omkring 30 000 ärenden per år. Under 2016 och 2017 räknar myndigheten med att avgöra sammanlagt 200 000 ärenden. – En av de största svårigheterna är att handlägga ärenden i den parallella lagstiftningen. Dels har vi gamla ärenden med personer som kom innan den 24 november 2015, som ska handläggas enligt den ordinarie utlänningslagstiftningen, sedan ska de andra handläggas enligt den lagstiftning som trädde i kraft den 20 juli förra året. Plus att vi har ett stort antal ensamkommande barn där det måste göras medicinska åldersbedömningar. Dessutom har vi den nya gymnasiela18 Veronika Lindstrand Kant, biträdande operativ chef på Migrationsverket. gen att ta ställning till, säger Veronika Lindstrand Kant. För att korta handläggningstiderna har Migrationsverket bland annat tagit fram en ny och omarbetad asylskyddsprocess där de sökande sorteras utifrån ärendets inriktning. Lindstrand Kant menar att det visat att ungefär 60 procent av ansökningarna om asyl till Migrationsverket hamnar i det spår där det finns förutsättningar att göra en snabb handläggning. – Vårt fokus ligger på att arbetsprocessen ska vara effektiv och rättssäker. Vi måste alltid ställa oss frågan om vi använder tiden rätt. Hittar vi kärnan i asylfrågan? Där tycker jag att advokaternas roll är att bevaka det för sin klient. Att sedan göra det här rätt är ett gemensamt ansvar, både för Migrationsverket som myndighet och för advokater som företräder klienter, säger Veronika Lindstrand Kant. ÖKNING ÄVEN HOS MIÖD Även Migrationsöverdomstolen väntar sig en målökning under 2017. Prognosen är att domstolen ska få in och avgöra ungefär 18 500 mål. Under årets första sju månader kom det in drygt 10 000 migrationsmål – en ökning med 73 procent jämfört med samma period förra året. Trots ökningen har Migrationsöverdomstolen tack vare de förberedelser som gjorts kunnat avgöra mål i samma takt som de har kommit in. Migrationsöverdomstolen räknar med ytterligare ökning under 2018 och 2019. Kammarrättsrådet Marie Bjernelius Lundahl berättar att domstolen har Advokaten Nr 6 • 2017 ”En av de största svårigheterna är att handlägga ärenden i den parallella lagstiftningen. Dels har vi gamla ärenden med personer som kom innan den 24 november 2015, som ska handläggas enligt den ordinarie utlänningslagstiftningen, sedan ska de andra handläggas enligt den lagstiftning som trädde i kraft den 20 juli förra året.” Veronika Lindstrand Kant