Advokaten 1
P.S. ADVOKATEN&MEDIERNA 6 Debatt ”Falskt att påst
å att tiggeri är förbjudet” Den 10 augusti skrev sju jurister och debattörer, tillsammans med Anne Ramberg, på DN Debatt att tiggeri inte är förbjudet enligt svensk lag, trots att det i debatten ofta påstås att svensk lag innehåller ett förbud mot att tigga. De åtta skrev bland anNy rapport. lördag 26 september 2015 En stor och svår E-post: debatt@dn.se Telefon: 08-738 12 23 Twitter: @dndebatt Webb: dN.se/debatt ”Riksbankens beräkning av hushållens skuld håller inte” nat att mycket talar för att rätten att be om ekonomisk hjälp i offentligheten skyddas av internationella normer för mänskliga rättigheter, vilket blir ett hinder mot att lagstifta om förbud. Författningsdomstolar i Italien, Kanada och Österrike har också prövat frågan om tiggeriförbud och funnit dessa otillåtna mot bakgrund av det konstitutionella rättighetsskyddet. F ör en dryg vecka sedan vann Riksbanken sin hittills största seger. Under stor enighet lade de politiska partierna fram ett gemensamt förslag till tvingande amorteringar. Två saker framstår som remarkabla. Trots att hushållens amorteringsbenägenhet TWITTRAT 1 ökat kraftigt de senaste åren, 8 av 10 hushåll amorterar i dag, har Riksbanken lyckats etablera en bild av motsatt innebörd. Vidare är det uppenbart att Riksbanken (RB) i dag driver något som kan liknas vid en kampanj i frågor som rimligtvis ligger på Riksdagens bord. Det är således motiverat att granska om Riksbanken ger en korrekt bild och vidare fråga sig vilket mandat som banken har. RB:s agerande är knappast nytt. Redan 2010 vann man gehör när politikerna, utan djupare konsekvensanalyser, införde det så kallade bolånetaket. Som många förutsåg blev effekterna dramatiska. Den småländska småhusindustrin kollapsade och för ungdomar utan kapital blev följden att dörren till bostadsmarknaden i praktiken stängdes. Märkligt nog har detta passerat utan större debatt. I stället kan vi notera att RB de senaste månaderna flyttat fram sina positioner. Riksbankens stabilitetsrapport som presenterade i juni dominerades av bostadsfrågor. Riksbanken menar att tvingande amorteringar snabbt bör följas av en serie nya åtgärder. Övergripande krävs ”åtgärder för att begränsa hushållens möjlighet att låna” genom att sänka bolånetaket till 75 procent av belåningsvärdet, halvera avdraget för skuldräntor och ytterligare höja bankernas KALP-kalkyler (kvar-att-levapå) från dagens höga 7,5 procent som är den låneränta som hushållens betalningsförmåga baseras på. Vidare ska ett skuldkvotstak införas. HusTom Knutson (TK), chefredaktör, journalist 08459 03 25 tom.knutson@ advokatsamfundet.se Magnus Andersson (MA), journalist 08459 03 03 magnus.andersson@ advokatsamfundet.se Johan Persson (JP), journalist 08459 03 07 johan.persson@ advokatsamfundet.se Tyskland Norge 50 Frankrike 0 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Skuldkvoten mätt på detta sätt är nästan 40 procentenheter lägre än det mått Riksbanken föredrar att framhålla. En jämförelse av justerade skuldkvoter visar att Sverige positionerar sig nära mitten bland jämförda länder med 132 procent år 2012. Sverige tvingas sannolikt att kopiera den kontinentala modellen med ”social housing”, det vill säga subventionerade hyresbostäder som tilldelas efter behovsprövning, för att inte bostadskrisen ska bli total. TIDSKRIFTEN ADVOKATEN ges ut av Sveriges advokatsamfund Postadress: Box 27321, 102 54 Stockholm Besöksadress: Laboratoriegatan 4, Stockholm Tel: 08459 03 00 (vxl) Fax: 08662 30 19 E-post: advokaten@advokatsamfundet.se Ansvarig utgivare: Anne Ramberg, anne.ramberg@advokatsamfundet.se Webbplats: www.advokatsamfundet.se Advokaten Nr 6 • 2017 •A4 hållen ska tvingas att öka sin andel lån med bundna räntor och bankerna förses med en rad restriktioner som försvårar utlåningen till hushållen. I tillägg menar RB att mandatet att fatta beslut, som i praktiken utgör mycket omfattande ingrepp i hushållens ekonomi, ska flyttas från politiken till Finansinspektionen. Dessutom uttalar RB i dag regelmässigt åsikter om till exempel hyressättningssystemet samt de villkor som styr människors val av olika upplåtelseformer med mera. Riksbanken förbiser dock helt att det ägda boendet svarar för 70 procent av det totala beståndet och därmed utgör basen i bostadsmarknaden. Om RB:s drastiska åtgärdsprogram genomförs kommer de med stor sannolikhet utlösa en djup fastighetskris med stora förluster för hushållen. Ett redan alltför lågt bostadsbyggande kommer att falla och svaga grupper få ännu svårare att etablera sig på bostadsmarknaden, vilket tvingar politikerna till en dramatisk omläggning av den svenska bostadspolitiken. ANNONSER Robert Wallner, MediaKraft AB, 0823 45 32, 070992 53 43, robert.wallner@mediakraft.se FORMGIVNING Tidningsmakarna AB KORREKTUR Klara Ord Stockholm HB TRYCK Lenanders grafiska I dag presenterar vi en rapport som visar att Riksbanken i debatten om hushållens skulder på avgörande punkter har ett svagt faktaunderlag. Rapporten, ”Den bedrägliga skuldkvoten”, har utarbetats självständigt av det oberoende fastighetsrådgivnings- och analysföretaget Evidens som anlitas av branschorganisationer, myndigheter och ibland regeringskansliet för analyser i fastighets- och bostadsanknutna frågor. Rapporten granskar fem centrala påståenden. Ett av de mer centrala rör beräkningen av skuldkvoten och rapporten konstaterar att riksbankens beräkningar av skuldkvoten är bristfällig. Beskrivningen av hushållens skuldkvot bygADRESSÄNDRING Advokatsamfundets ledamöter och biträdande ger på en mycket simpel formel, det vill säga hushållens disponibla inkomster efter skatt i förhållande till dess skulder. Att detta ger tveksam information framhölls redan under våren av professor Peter Englund i rapporten ”Den svenska skulden” (SNS 2015) som i stället menar att den aggregerade skulden hellre borde redovisas som andelar av BNP (graf 1). Men även en sådan jämförelse har svagheter och beaktar inte att Sverige har ett skatte- och välfärdssystem som på grundläggande punk○De svenska hushållens skulder är bland de högsta i världen. Fel. riksbankens beräkningar underskattar svenskarnas disponibla inkomster. ○De svenska hushållsskulderna växer alltför snabbt. tveksamt. skulderna ökade kraftigt under 00-talet på grund av. omfattande ombildningar till bostadsrätt men har nu planat ut. ○Bostadspriserna stiger i ohållbar takt. Oklart. över tid kan prisutvecklingen förklaras av fundamentala faktorer. dock återstår att analysera de sista två åren. ○Hushållen amorterar inte. Fel. 8 av 10 hushåll amorterar, särskilt de yngsta och högst belånade. ○Bolånen riskerar att skapa ett stort konsumtionsfall vid en framtida kris.tveksamt. riksbanken beaktar inte skillnader mellan sverige och jämförda länder. Rapporten, ”den bedrägliga skuldkvoten”, har utarbetats av fastighetsrådgivnings- och analysföretaget evidens. Bostadsmarknaden är tveklöst i stort behov av genomgripande reformer som rör hyressättningssystemet, förstärkta bostadsbidrag, de resurssvaga hushållens möjligheter att bygga upp sparkapital, reavinstskatten och kommunernas planmonopol med mera. Bostadskrisen kräver att regering och riksdag samlar sig till breda, långsiktiga lösningar. Medan den typen av åtgärder förbereds bör jurister: registrator@advokatsamfundet.se Prenumeranter: 08459 03 10 alternativt prenumeration@advokatsamfundet.se. MANUS Manusstopp nästa nummer: 12 september 2017. Sänds till Tom Knutson (epost eller postadress denna sida). Åsikter och förslag som framförs i artiklar står helt för författarnas eller de intervjuades räkning och behöver inte delas av Sveriges advokatsamfund. Redaktionen förbehåller sig rätten att stryka i längre inlägg. För ej beställda artiklar och bilder tar redaktionen inget ansvar. ADVOKATENs texter lagras elektroniskt. Delar av tidskriften publiceras även på internet. tre saker göras. Riksdagen bör omgående initiera en bred, oberoende analys av hela frågan om hushållens skulder. Regeringen och riksbanksfullmäktige bör förtydliga Riksbankens uppdrag och tydligt avgränsa det till penningpolitiska frågor. Slutligen bör regeringen och riksdagen avstå från alla åtgärder som syftar till att begränsa hushållens möjligheter att finansiera sina bostadsköp innan alla fakta finns på bordet. Det är hög tid för politiker, medier och myndigheter att morska upp sig. Även Riksbanken tål att ifrågasättas. Tidskriften ADVOKATEN är med i Sveriges Tid skrifter. Den TSkontrollerade upplagan är 8 900 ex. ISSN 02813505 Ilija Batljan, vice vd Rikshem, doktor i socialt arbete och en av författarna bakom rapporten ”Efter skatt – om sanningen ska fram”, Ds 2003:012. Lennart Weiss, kommersiell direktör bostadsföretaget Veidekke, S-märkt bostadsdebattör. 63 Den som sänder material till tidskriften anses medge elektronisk publicering/lagring. PRENUMERATION Helår, 9 nr, 530 kr inkl. moms. Studerande 106 kr inkl. moms. © Sveriges advokatsamfund 2017 Bakgrund. Påståenden i debatten och rapportens svar. Tidningen Journalisten rapporterade i juni om att frilansjournalisten Anwar Hossain under ett officiellt fototillfälle på Rosenbad den 15 juni med statsminister Stefan Löfven och Bangladesh premiärminister Sheikh Hassina fördes ut av Bangladeshs säkerhetstjänst, som också raderade 73 bilder i hans mobiltelefon. Anne Ramberg sa senare i Sveriges Radio att det är allvarligt att UD-personal lät utländsk säkerhetstjänst censurera en journalist inne på Rosenbad. ”Tanken på att utländska poliser tvingar en journalist att radera bilder, det är väldigt, väldigt allvarligt och det är ett angrepp på våra grundläggande demokratiska principer”, sa Anne Ramberg. Hushållens skulder i förhållande till hushållens bruttoinkomster plus sociala avgifter 2001–2013 Källa: Evidens (Procent) 250 200 TWITTRAT 2 Storbr. 150 Risk för djup kris. Trots att 8 av 10 hushåll i dag amorterar har Riksbanken lyckats etablera en bild av motsatsen. Åtgärdsprogrammet kommer sannolikt att utlösa en djup fastighetskris. Nu bör Riksbankens uppdrag förtydligas och avgränsas till penningpolitiska frågor, skriver Ilija Batljan, Rikshem, och Lennart Weiss, Veidekke. ter skiljer sig från övriga Europas. En första utgångspunkt borde vara att justera basen för hushållens konsumtionsutrymme med hänsyn till de olika ländernas skattesystem. Att svenska hushåll med höga skatter har prövning börjar inte ett, inte tio, inte etthundra, inte ettusen, inte tiotusen, inte etthundra tusen, utan tvåhundra tusen. Så många är de ärenden som Migrationsverket räknar med att avgöra under 2016 och 2017. Det kan jämföras med den relativt höga siffran 30 000, som blev det nya normala antalet asylärenden per år på 2000-talet. Efter den rekordstora flyktingströmmen till Sverige 2015 väntar nu ett historiskt stort antal asylansökningar på att avgöras, läs mer på s. 16. Redaktör DN Debatt: Nils öhman lägre redovisade disponibla inkomster än europeiska är självklart men innebär ju samtidigt att svenska hushåll inte behöver göra reservationer för till exempel barnomsorg och föräldraledighet, som hushåll i andra länder måste betala ur egen plånbok. Sådana jämförande beräkningar saknas i dag. varje enskilt ärende rymmer sin unika berättelse och människa. Flera av dem som omfattas av beslut har i dessa dagar samlats i Stockholm, först vid Mynttorget i Gamla stan och senare på Södermalm. De vill träffa företrädare för myndigheter och inte åka tillbaka till Afghanistan. I stället kräver de amnesti och att få vara kvar i Sverige. 100 Vidare måste hushållens tillgångssida ses som en helhet. Ett svenskt hushåll har inte bara sin lön efter skatt, det har också en innestående socialförsäkringstillgång (i praktiken innestående lön) som innebär ett skydd vid långvarig arbetslöshet, sjukdom och en grundtrygghet vid kommande pensionering. Statistik som finns tillgänglig via Eurostat för 12 EU-länder visar (graf 2) att de svenska hushållens skulder i förhållande till deras inkomster är betydligt lägre än vad Riksbanken hävdar och inte särskilt alarmerande i ett europeiskt perspektiv. Är det då inte ett problem att priserna stiger kraftigt och att hushållens nominella skulder stiger till följd av ökande överlåtelsevärden? Jo självklart. Men som Berkeley-professorn B Eichengreen skrev i DN den 14 augusti är detta ett internationellt fenomen, något som just nu sker ”från London till San Francisco”. det svenska rättsväsendet står inför en stor prövning där varje tjänsteman, domare och advokat har viktiga och krävande uppgifter att utföra. I asylprocessen uppstår svåra och ofrånkomliga målkonflikter. Advokatens insats kan vara avgörande för att beslutet i det enskilda ärendet blir rättssäkert och korrekt. Tom Knutson Chefredaktör Schweiz Sverige Finland Belgien Danmark Irland Nederl. Spanien