Advokaten 1
advokatens ansvar vare och den skattskyldige, lik
som skatteupplägget, kommer att vara standardiserat. Kommissionen kommer att ha tillgång till vissa delar av informationen för att kunna övervaka implementeringen av regelverket. Det ankommer på medlemsländerna att införa ändamålsenliga påföljder för skatterådgivare som inte lever upp till rapporteringsskyldigheten. det finns många problem med det föreslagna direktivet. Kommissionen har inte på ett godtagbart sätt kunnat definiera vad som avses med aggressiv skatteplanering. Omständigheter som ska grunda rapporteringsplikt kännetecknas av brist på konkretion. Någon åtskillnad görs inte heller av förfaranden som är tillåtna enligt lag och sådana som strider mot lag. Tillämpningsproblemen framstår som omfattande. Den grundläggande rättssäkerhetsprincipen om lagstiftningens förutsägbarhet synes långt borta. Från den europeiska advokatorganisationen CCBE har det också ifrågasatts om EU, med beaktande av subsidiaritetsprincipen och medlemsländernas självständighet i vissa rättsliga sammanhang, har rättslig kompetens att överhuvudtaget lagstifta på detta område. CCBE har anfört, att för det fall en reglering om informationslämning skulle beslutas av EU, bör denna informationslämning i så fall enbart avse skattebetalaren och inte dennes juridiske rådgivare, samt understrukit nödvändigheten av att den advokatetiska tystnadsplikten och övriga kärnvärden upprätthålls. I den delen blev CCBE och Europas advokater bönhörda. denna gång klarade sig advokaterna från att än en gång behöva bli angivare och bryta sin tystnadsplikt, till skillnad från vad som är fallet vid misstanke om penningtvätt och redovisning av VAT-nummer liksom förslagen att införa registreringsskyldighet för advokater i olika lobbyingregister. Det förpliktigar emellertid att undantas från socialt relevant och nödvändig lagstiftning. När den europeiska kommissionären introducerade det nya direktivförslaget uttryckte han något som det är mycket lätt att hålla med om: ”We are continuing to ramp up our tax transparency Advokaten Nr 6 • 2017 Anne Ramberg anne.ramberg@advokatsamfundet.se 7 agenda. Today, we are setting our sights on the professionals who promote tax abuse. … Our work for fairer taxation throughout Europe continues to advance.” För att advokaternas kärnvärden och klienternas privilegier ska kunna upprätthållas krävs att advokaterna också fortsättningsvis noga följer lag och lever upp till en hög etisk standard när det gäller tillämpning av skattelagstiftning, såväl för egen del, som när advokater lämnar råd. Ett inte obetydligt mått av försiktighet rekommenderas. I tider av stark populism är risken annars uppenbar att politikerna väljer att inte respektera grundläggande rättsstatliga principer om advokaters oberoende och tystnadsplikt. Dessa kan komma att urholkas och därigenom lojalitetsplikten mot klienten likaså. obligatorisk informationsskyldighet vid vissa skatteuppdrag har redan införts för advokater i några medlemsländer, däribland Storbritannien, Irland och Portugal. Detta leder till eftertanke. Jag skrev i min förra ledare i juninumret av denna tidskrift om de allvarliga brister och den rättsosäkerhet som vidlåder skattelagstiftningen och skatteprocessen. Oberoende advokater, bundna av tystnadsplikt, som lojalt kan företräda sina klienter är nödvändiga och självklara i en rättsstat. Detta framstår som särskilt viktigt när staten brister i sin normgivningsmakt och rättstillämpningen är oklar. Detta bör den utredning, som inom kort ska lämna förslag till regeringen rörande införandet av en skyldighet för skatterådgivare att informera Skatteverket om skatteupplägg, ha i åtanke. ”Denna gång klarade sig advokaterna från att än en gång behöva bli angivare och bryta sin tystnadsplikt.”