Advokaten 1
Nyheter Flera frågetecken kring nya dataskyddsdir
ektivet I betänkandet Brottsdatalag (SOU 2017:29) föreslås hur det nya dataskyddsdirektivet ska genomföras i svensk rätt genom bland annat en ny brottsdatalag och en ny brottsdataförordning. Advokatsamfundet har i huvudsak ingen erinran mot förslagen i betänkandet, men instämmer i de kritiska synpunkter som Advokatsamfundets expert i utredningen, advokat Conny Larsson, har anfört i ett särskilt yttrande om att myndigheternas intresse att nå resultat i sin verksamhet ofta kommer att stå i konflikt med den personliga integriteten. Larsson skrev bland annat: ”Jag vill därför framhålla nödvändigheten i att personalen som behandlar personuppgifter får utbildning och annat stöd som behövs för att kunna göra korrekta bedömningar.” Advokatsamfundet framhåller även att så kallade dataskyddsombud hos myndigheterna som ska inta en oberoende ställning bör anlitas externt. Samfundet anser vidare att för att personuppgifter behandlas korrekt bör det införas en reglering som behandlar vikten av kontrollåtgärder i förhållande till de registrerade uppgifternas sannolika konsekvenser för den enskilde. Samfundet pekar även på riskerna med förslaget att det ska vara möjligt att behandla personuppgifter för ett annat ändamål än det som ursprungligen var tänkt. Samfundet skriver angående förslaget om möjligheten till behandling för andra ändamål att ”det är av största betydelse att gränsen för de sekundära ändamålen är klar och tydlig samt motsvarar svensk och europeisk rättighetslagstiftning”. Nya lagar innebär avsteg Den nya lagen om penningtvätt innebär ökade krav på klientkännedom och riskbedömning. Den nya lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (PTL) gäller från och med den 1 augusti 2017. Advokater omfattas liksom tidigare av PTL när de deltar i vissa finansiella transaktioner samt företagsoch fastighetstransaktioner för en klients räkning. Men PTL omfattar ännu inte tillsyn av och sanktioner mot advokater. En särskild utredare utreder frågorna och ska lämna förslag om tillägg till PTL senast den 15 december 2017. En fullständig lagstiftning för advokater finns sannolikt inte förrän våren 2018. Vid sidan av nya PTL har en lag (2017:631) om registrering av verkliga huvudmän beslutats. Den syftar bland annat till att förbättra möjligheterna att inhämta den kundkännedom som PTL föreskriver. De nya lagarna genomför EU:s fjärde penningtvättsdirektiv. PTL FÖR ADVOKATER Enligt 2017 års penningtvättslagstiftning har advokater sammanfattningsvis i huvudsak sju skyldigheter: 1. Att genom advokatbyråns försorg upprätta en allmän riskbedömning för verksamheten på advokatbyrån, liksom att upprätta en riskbedömning avseende advokatbyråns klienter (klientriskprofil). 2. Att identifiera och kontrollera sina klienter – inhämta klientkännedom. 3. Att övervaka pågående uppdrag och enstaka transaktioner i syfte att upptäcka avvikande aktiviteter och därefter fördjupa granskningen av omständigheter som kan tyda på penningtvätt. 4. Att rapportera misstänkta fall av penningtvätt till Finanspolisen (rapporteringsplikt). 5. Att även utan egen föregående misstanke i vissa fall lämna information till Finanspolisen (uppgiftsskyldighet). 6. Att bevara handlingar och uppgifter avseende klientkännedom och rapportering (5–10 år) och hantera uppgifterna enligt lag samt att i övrigt dokumentera rutiner och riktlinjer avseende åtgärder för klientkännedom, övervakning, rapportering, registerhållning och hantering av personuppgifter. 7. Att utbilda personalen på advokatbyrån för att PTL ska kunna efterlevas. 8. Att ha rutiner och vidta de åtgärder som behövs för att skydda anställda från hot eller andra fientliga åtgärder till följd av att de fullgör sina skyldigheter enligt PTL. Förutom dessa skyldigheter gäller tystnadsplikt (meddelandeförbud) för sådana särskilda Penningtvättslagstiftningen ställer upp skyldigheter som i flera avseenden innebär avsteg från de kärnvärden som gäller för advokatkåren, inte bara i Sverige utan i hela Europa. åtgärder som ett uppdrag eller en transaktion har föranlett. En advokat får inte obehörigen röja för klienten eller för någon annan att särskilt övervakande åtgärder har vidtagits eller att rapportering har skett. Men advokater kan – genom ett särskilt undantag i PTL – internt inom advokatbyrån utbyta information om sådana åtgärder utan att bryta mot meddelandeförbudet. Penningtvättslagstiftningen ställer upp skyldigheter som i flera avseenden innebär avsteg från de kärnvärden som gäller för advokatkåren, Myndigheternas intresse att nå resultat i sin verksamhet kommer ofta att stå i konflikt med den personliga integriteten, enligt Advokatsamfundet. 8 Kritik mot förslag till omreglerad spelmarknad advokatsamfundet har yttrat sig över Spellicensutredningens betänkande. I remissyttrandet är Advokatsamfundet kritiskt mot utredningens förslag. Samfundet menar att en reform av den svenska lagstiftningen om spel och vadhållning är välkommen, och att det är angeläget att undanröja de många tvivelaktigheterna som samfundet anser finns när det gäller rättsläget i dag, så att lagstiftningen i stället överensstämmer med unionsrättsliga och konstitutionella krav. Men samfundet saknar en grundlig juridisk analys i betänkandet av hur de förslag som läggs fram är förenliga med reglerna på flera viktiga områden. Bland de frågor som borde ha analyserats djupare finns de rättsliga principerna för den fria rörligheten för varor och tjänster, etableringsfriheten, statligt stöd och dessutom de konstitutionella krav som ställs i grundlagarna tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Advokaten Nr 6 • 2017 FOTO: TOM KNUTSON, ISTOCK