Affärsutveckling Kostnadskontroll och ett fördjup
at kundsamarbete förenar Sundsvall Energis och Fortum Värmes ekonomiska framtidsstrategier. Men på investeringsfronten väljer bolagen olika vägar. Så rustar de för framtiden D et kan ibland kännas som ett självändamål i vår bransch att investera. Vi gör ett tydligt vägval nu. Allt fokus ligger på att amortera och stå rustade för högre räntor som kommer förr eller senare, säger Anders Jonsson, VD för Sundsvall Energi. Fortum Värme investerar däremot stora summor i nya kraftvärmeverk i Storstockholm. En viktig skillnad är marknadsutsikterna. I Sundsvall bedöms fjärrvärmemarknaden som mättad och energieffektiviseringar kommer att leda till minskad försäljning av fjärrvärme. – Tidigare kunde vi alltid försöka sälja till grannen eller höja priserna när fastighetssektorn sparade energi. De möjligheterna finns inte på samma sätt längre. Här i Sundsvall räknar vi med att våra stora kunder kommer att minska sitt energibehov med 1–2 procent varje år och det måste vi förhålla oss till. Ökat samarbete – Ett alternativ hade varit att sitta på läktaren och sura. Vi väljer istället att samarbeta med våra kunder och ser ett värde i att ett energieffektivare Sundsvall blir en rikare stad. Sundsvall Energi var bland de första att ansluta sig till Prisdialogen och Nils Nyström, som arbetar med strategisk affärsutveckling, nämner en stor bostadsrättsförening som ett lyckat exempel på fördjupat kundsamarbete. – Det finns en HSB-förening, Bosvedjan, norr om stan som är en av Sveriges största bostadsrättsföreningar med runt 1 200 lägenheter. För något år sedan uttryckte man sitt missnöje offentligt mot oss. Men genom att hjälpa föreningen att analysera sin situation och hitta lösningar har vi kunnat behålla Bosvedjan som kund, säger Nils Nyström. För att öka amorteringstakten, från cirka 25 miljoner kronor per år till ungefär 100 miljoner, behöver Sundsvall Energi komma upp i vinstnivåer runt 70 miljoner kronor per år. Minskad personalstyrka – Vi är på väg dit – kanske redan nästa år. Bitvis har det varit en tuff resa med en ganska stora besparingar. För fyra år sedan hade bo20 Nils Nyström och Anders Jonsson lotsar Sundsvall Energi in i en förändrad fjärrvärmemarknad. laget 174 anställda, nu är vi 95, säger Anders Jonsson. Finns motsvarande effektiviseringsmöjligheter i andra kommunägda bolag? – Nu är jag kanske ute på minerad mark, men i många fall tror jag att det är så. Det finns ingen tradition egentligen i kommunalt ägd verksamhet att rationalisera på personalsidan som vi har gjort. Genomförda investeringar och effektiviseringar inom hela företaget är grunden för personalminskningen, som genomförts i tre omgångar. – Emotionellt har det varit påfrestande. Det fanns inga rutiner för hur vi skulle gå tillväga, men det lärde vi oss ganska snabbt och kunde få igång en bra dialog med fackets representanter. Omställningsprocessen har egentligen berört alla anställda på företaget med ändrat arbetsinnehåll i tjänsterna, säger Anders Jonsson. Anders Egelrud, VD för Fortum Värme, menar att branschen bör vara inställd på att marknadsförutsättningarna kommer att växla snabbare och mer oförutsägbart. – Att vi måste förhålla oss till en ständigt pågående energieffektivisering och ökad konkurrens är uppenbart. Men det kanske inte alltid är så intressant att tala om hur dagens värmepumpar påverkar oss utan mer hur nästa teknikskifte kan se ut. Tänka i nya banor Fortum Värmes modell med Öppen fjärrvärme, en marknad för återvunnen energi, är ett sätt att tänka i nya banor. – Kunden blir en partner på ett helt annat sätt än tidigare. Kunden kan också bli vår leverantör och plötsligt är vi kund. – I vårt fall handlar en utökad kunddialog också om att ge kundlöften för prisutvecklingen flera år framåt och vi är mitt uppe i anslutningsprocessen till Prisdialogen, säger Anders Egelrud. Anders Egelrud FREDRIK MÅRTENSSON Fjärrvärmetidningen • Nr 3 • April 2014