Winds of change Det hela började år 1989. Det här
var ett turbulent år i världshistorien, kanske främst ihågkommet för de massiva folkliga protester i hela Östeuropa som efter generationer av kommunistiskt förtryck slutligen ledde till Berlinmurens fall. Erik Jensen, som ägde jaktbutiken Hubertushuset i danska Ringsted, kände sig inspirerad av händelserna ute i världen. All den sammanhållande kraft och vilja till samarbete och förändring han såg ute i Europa stod i skarp kontrast till förhållandena i hans egen bransch. Där rådde knivskapr konkurrens och jaktbutikerna bekrigade varandra med alla till buds stående medel. Det var ett krig utan vinnare – alla förlorar i en sådan konkurrens. Erik fick en idé. Den var enkel, men krävde förmodligen en hel del arbete för att genomföras. Han kom på att samla de största butikerna runt om i Danmark i ett samarbete kring inköp och marknadsföring. Det skulle leda till stora besparingar inom båda områdena, vilket i sin tur kunde leda till lägre priser och därmed kraftigt öka konkurrenskraften hos de anslutna butikerna. På pappret rådde inga tvivel om idéns fördelar, men var det ens möjligt att samla alla de minst sagt, kraftigt individualistiska, danska köpmännen under ett och samma paraply? En utvald skara Erik Jensen inledde en rundresa i Danmark för att presentera sin idé för några utvalda butiker. Østjysk Våbenhandel, Kr. O. Skov och Korsholm var de självskrivna kandidaterna tack vare sin storlek och geografiska spridning. Brasholt i Hjørring, Jagt- & Fiskerimagasinet i Köpenhamn och Michaels Jagt i Svendborg valdes ut för sitt affärsmannaskap och strategiska placering. Tillsammans med Erik Jensens Hubertushuset i Ringsted utgjorde dessa butiker ett komplett nätverk, där i stort sett hela Danmarks jägarkår befann sig inom rimligt köravstånd till någon av gruppens butiker. Processen förlöpte betydligt mer friktionsfritt än vad Erik Jensen ens vågat hoppas på. Alla hans kandidater såg möjligheterna i det utskissade samarbetsförslaget och en efter en biföll de till en formalisering av samarbetet. Jaguargruppen var nästan i hamn. Några dagar innan avtalen skrevs under beslutade sig Korsholm dock för att avstå. Men alla andra var på och i januari 1991 föddes Jaguargruppen. Relativt kort tid därefter gick Jagt& Fiskerimagasinet i Köpenhamn i >> ”Jaguargruppen” – namnet har sin egen historia, som går betydligt längre tillbaka i tiden än tjugofem år. Många äldre danska jägare minns förmodligen ”jaguarkatalogen” som gavs ut från sextiotalet till åttiotalet. Redan 1942 registrerades varumärket ”Jaguar” av dåvarande vapen- och jaktutrustningsgrossisten Guldmann i Korsør. Genom åren brukades namnet flitigt på all värdens jaktutrustning. Vid någon tidpunkt övertog Hubertushuset varumärket och valde sedan att använda det i den nybildade butiksgruppen 1990. Så om du tillhör dem som förundras över att Jaguargruppen ”bara” är tjugofem år gammal, så är det nog för att du känner igen namnet sedan tidigare... 119 Så här såg den danska jaktkalendern ut år 19 93.