Advokaten 1
Reportage Rättsstatens tillbakagång RÄTTSSTATEN U
NDER ATTACK I POLEN Den polska regeringen har, sedan sitt tillträde för två år sedan, drivit igenom en rad lagar som försvagar kontrollmakten, underminerar rättsstaten och hotar en rad mänskliga rättigheter. Det hävdar människorättsorganisationen Human Rights Watch i en rapport publicerad den 24 oktober. Organisationen pekar bland annat på att regeringen på flera olika sätt har beskurit författningsdomstolens makt, tagit kontrollen över public service-medierna och gett säkerhetstjänsten vidsträckta möjligheter att övervaka befolkningen. Human Rights Watchs Balkan- och Östeuropaexpert Lydia Gall säger i ett pressmeddelande att Polen rör sig i samma auktoritära riktning som Ungern. Gall rekommenderar därför EU att sätta press på Polen genom att tillämpa artikel 7. upp försöken att förändra Ungern. Så nu försöker man stoppa rättsstatens tillbakagång i Polen innan företeelsen sprider sig till andra EU-länder. Pech sa att från det som har hänt i Ungern går det att förutse vad som kommer att ske i Polen. Därefter kan nästa länder troligen vara Rumänien och Bulgarien. – Man kan se hur Ungern, Polen och Turkiet lär sig av varandra i hur de ska gå till väga, konstaterade Pech, som beskrev länderna som plutokratier. FRAMTID Bárd konstaterade att de inhemska mekanismer i Polen och Ungern som ska skydda demokratin har dött i dessa länder. Då återstår de externa verktygen som EU har. Hon ser framför sig hur de två länderna kommer att lämna EU:s institutioner. Orbáns tankar på Advokaten Nr 8 • 2017 ett återinförande av dödsstraff får den effekten omgående. Pech konstaterade att EU i stället för att lösa de akuta problemen i Ungern och Polen duckar och tillsätter utredningar för att producera nya rapporter. För att stoppa den negativa utvecklingen i Polen förklarade Pech att EU-kommissionen borde aktivera artikel 7 i EU-fördraget, det så kallade atombombsalternativet, ett förfarande som kan leda till att ett medlemsland förlorar sin rösträtt. – Någonstans måste en gräns dras även om det skulle innebära ett misslyckande, sa Pech. Men för både Polen och Ungern, som båda är stora nettomottagare av EU-bidrag, är ekonomiska påtryckningar mest effektivt, ansåg Bárd och Pech. Det gäller särskilt Ungern. Ett sätt att göra det snabbt, i väntan på nästa EU-budget 2021, kan vara att Kelebija, Serbien, den 10 september 2016. Ungersk polis vaktar den serbiska och ungerska gränsen. På flera områden har EU hamnat i konflikt med Ungern. Under flyktingkrisen har Ungern intagit en hårdnackad inställning i EU med att bland annat bygga stängsel och sätta in armén för att stoppa migranter. frysa EU-bidrag till landet i avvaktan på att landet vänder kurs. – Ungern är en kleptokrati-maffiastat. Försvinner pengarna så förlorar Orbán sin auktoritet och det kommer att bli en kupp inom Fidesz ganska snart, sa Pech som ansåg att tiden för samtal med Ungern har nått vägs ände. – Ungern är inte längre en demokraLÄS MER l Hoten mot rättsstaten i Europa, Premiss förlag tisk stat, och landet skulle aldrig ha kunnat kvalificera sig för EU-medlemskap i dag, konstaterade Pech, som menade att EU:s rättsliga ramverk står på spel. Om inte något görs finns det risk för att vi ser slutet för EU, siade Pech. I stället kommer det att växa fram ett tudelat Europa med en del med en demokratisk kärna, och i östra Europa en cirkel av halvdemokratiska autokratiska länder. – Men det är inte ett EU jag vill slåss för, summerade Pech. n 17