Advokaten 1
Fokus Rättitsianaormsat o or Dig » exempelvis inf
ormationsdatabaserna inom sjörätt som bara används på kontoret i Göteborg. Hur mycket tjänsterna används är svårt att veta exakt. Statistikuppföljning hos leverantörerna är av varierande kvalitet. Dessutom säger det egentligen inte så mycket om värdet av en tjänst hur ofta den används. – Det kan vara sånt som används två gånger per år, men då är det oumbärligt, förklarar Elisabeth Ejemyr, informationsspecialist i Stockholm. En vanlig uppfattning är att digitalisering leder till minskade kostnader, men det är snarare tvärtom. Carolina Landys konstaterar att kostnaderna för de digitala tjänsterna ökar med i snitt 10–15 procent varje år. Kostnadsökningen beror på att priserna på befintliga tjänster stiger, men också på att nya tillkommer. Eftersom de digitala tjänsterna ännu inte kan ersätta det traditionella biblioteket så tillkommer också kostnad för inköp av fysiska böcker. BRIST PÅ VERSIONER ETT PROBLEM En anledning till att biblioteken fortsätter att köpa tryckta böcker är att många på byrån fortfarande efterfrågar dem. Ann-Christin Karlén, informationsspecialist på kontoret i Göteborg, tror att den fortsatta användningen av pappersböcker också har att göra med hur advokater och Carolina Landys, Knowledge manager på Vinge. jurister använder sina böcker. – Ett vanligt scenario är att man inte läser en bok i taget, utan flera samtidigt. Då ska du kanske växla mellan tre, fyra, fem olika plattformar för att kunna återskapa Viktigt att informationstjänsten integreras Även advokatfirman Roschier ser behovet av att koordinera informationshanteringen och hjälpa advokaterna med research. Men byrån har valt en annan strategi än Vinge. I 34 stället för bibliotekarier eller informationsspecialister har Roschier en research-funktion som består av juridikstuderande, trainees samt en person med huvudsyssla att sköta koordineringen av informationstjänsterna för både Finland och Sverige. − Med detta upplägg upplever vi att informationstjänsten är bättre integrerad i verksamheten och möter behoven på ett mer ändamålsenligt och modernt sätt än med informationsspecialister, förklarar Sonja Lindroos, head of ICT & systems på Roschier. Roschier har omkring tio svenska, tio finska och tio internationella informationstjänster. De flesta av dem kan samtliga av byråns advokater och jurister använda. Sonja Lindroos är i huvudsak nöjd med de informationstjänster som finns, även om hon anser att en del av dem kostar lite för mycket i förhållande till vad de innehåller. Precis som informationsspecialisterna på Vinge ser Sonja Lindroos en potential för förbättringar i den digitala rättsinformationen. Bättre tillgång till företagsinformation från olika länder är ett av önskemålen, något som dock kan försvåras av att alla länder inte har sådana data samlade i samma utsträckning som Sverige. – Vi skulle önska att vissa tjänster gick att använda mobilt och att det fanns bredare möjligheter att få tillgång till utländska e-böcker till ett rimligt pris, säger Sonja Lindroos också. n Advokaten Nr 8 • 2017 l f rätt kiälln