Advokaten 1
Fokus Rättsinformation » Så svarar informationsfö
retagen Tidskriften Advokaten har ställt ett antal frågor om innehåll och funktionalitet till Karnov köper svenska Wolters Kluwer som blir Norstedts Juridik I samband med pressläggningen av detta nummer meddelar nederländska Wolters Kluwer att företaget säljer den verksamhet i Sverige som omfattar rättsinformation till Karnov Group. I affären ingår bland annat rättsdatabasen Zeteo och hela företagets svenska bokutgivning. I samband med överlåtelsen återgår verksamheten till det gamla namnet Norstedts Juridik. Företag Innehåll Wolters Kluwer/Zeteo l I princip all juridisk utgivning från Wolters Kluwer är digitaliserad och tillgänglig. Här återfinns bl.a. det gula och blåa biblioteket samt den rödvita serien och material från tredjepartsförlagen Iustus, Jure, Studentlitteratur m.fl. l Juridiskt grundmaterial i form av t.ex. lagstiftning, förarbeten och rättsfall samt numera även juridisk e-utbildning. Hur många användare har ni? Vilka är era målgrupper? Hur ser er prismodell ut? Cirka 40 000. Jurister i ett flertal olika funktioner. Till kärnmålgruppen hör jurister på advokatbyrå, i domstol och på myndigheter. Även bolagsjurister hör till den primära målgruppen för Zeteo. Prismodellen för Zeteo baseras på antalet jurister (användare) samt kundens val av innehåll. Beroende på organisationens storlek erbjuder Wolters Kluwer såväl fastprismodeller med månadsfakturering som förhandlade modeller där användarens behov styr såväl innehåll som pris och avtalsperiod. Flera intervjuade advokater anser att era tjänster är dyra, och att priserna dessutom höjs varje år utan att tjänsten därmed förbättras i motsvarande grad. Har ni några kommentarer till detta? Detta är en vanlig invändning och vi jobbar ständigt med att öka värdet i tjänsten. Varje år tillförs en mängd nya publikationer i form av t.ex. ny utgivning och nya e-kurser. Även funktionsmässigt utvecklas Zeteo ständigt. Vi gör i genomsnitt 20–25 lanseringar av ny funktionalitet varje år. I en digital tjänst kan det vara svårt att få en känsla för hur enormt omfattande innehållet är. En rättvis liknelse är att Zeteo ger varje användare tillgång till ett eget fullskaligt juridiskt bibliotek. Det skapar en oöverträffad säkerhet och ökar såväl juristens effektivitet som kvaliteten i arbetet. Hur tar ni vara på synpunkter och kritik som kommer från användare till exempel på gränssnitt och funktioner? Användarnas synpunkter, positiva som negativa, är centrala i utvecklingen av Zeteo. Vi fångar upp dessa på ett flertal olika sätt. Användarna kan t.ex. direkt i Zeteo ge synpunkter och kommentarer på hur de upplever tjänsten. Vi genomför även ett flertal kvalitativa såväl som kvantitativa marknadsundersökningar varje år. All information hanteras och prioriteras löpande av utvecklingsorganisationen. De intervjuade advokaterna anser att ett problem med befintliga informationstjänster är att det saknas äldre versioner/upplagor av mycket material och litteratur. Är detta något ni arbetar med att åtgärda? Om inte – varför? Vilka förändringar är att vänta under de kommande åren med just er tjänst? Detta är ett bra exempel på en synpunkt från våra användare som vi tagit till oss. Vi är medvetna om att jurister har ett behov av att t.ex. kunna göra hänvisningar till äldre versioner av böcker och lagkommentarer. Därför kommer vi att ta fram en arkivlösning där äldre versioner av vårt innehåll kan göras tillgängligt. Som nämnts ovan arbetar vi just nu med en arkivlösning för äldre material i Zeteo. Vi kommer även att kraftigt förbättra relevansen i vår sökfunktion samt utvecklar just nu en ny typ av innehåll med fokus på analyser av rättsläget. Detta görs i nära samarbete med våra över 400 juridiska experter. Digitala rättskällor 36 Advokaten Nr 8 • 2017