Advokaten 1
Praktisk juridik » I sin yttersta konsekvens hand
lar strategi och affärsutveckling om verksamhetens inneboende lönsamhet. Den i sin tur påverkar verksamhetens hållbara och långsiktiga utveckling. dessa byråer och de byråer som är några fler jurister än så bedriver en traditionellt uppbyggd, på den individuella advokaten baserad allmänpraktiserande advokatverksamhet av närmast hantverksmässig karaktär. All advokatverksamhet är kommersiell i den meningen att den utgör affärsverksamhet. Det ekonomiska utfallet av verksamheten är avgörande för innehavarens eller delägarnas utkomst i form av lön, andra förmåner och utdelning från verksamheten. Men någon affärsutveckling i ordets egentliga mening förekommer i vart fall för närvarande knappast utanför kretsen av de 30 största byråerna, möjligen med tillägg av några få byråer i storleksordningen 31–50. I det följande kommer jag därför i mina funderingar kring strategi och affärsutveckling att koncentrera mig på de stora i huvudsak affärsjuridiska svenska advokatbyråerna. 3.2 DE STÖRSTA SVENSKA ADVOKATBYRÅERNA De största advokatbyråerna utgör inte någon homogen grupp i fråga om vilken verksamhet de bedriver eller hur verksamheten bedrivs. I själva verket är de tämligen disparata när det gäller struktur, strategi, fokus och lönsamhet. Även om det inte är avgörande för frågan huruvida eller hur affärsutveckling bedrivs på byråerna är det ändå av intresse att fundera över de stora byråernas inriktning. Samtliga 30 byråer bland de största anger på olika sätt på sin hemsida att de uteslutande eller (mindre vanligt) huvudsakligen sysslar med affärsjuridik. Även utanför den gruppen men bland de 31–50 största byråerna är majoriteten enligt sin hemsida en affärsjuridiskt inriktad byrå. Den största svenska advokatbyrån som anger annat än affärsjuridik (nämligen brottmål) som huvudsaklig inriktning låg vid årsskiftet 2016/2017 utanför listan av de omsättningsmässigt 50 största byråerna. Min bedömning, tämligen ovetenskapligt 42 tillkommen, men baserad på relativt omfattande kännedom om många av de stora byråernas verksamhet, är att möjligen de flesta, men långt ifrån alla av 50 största byråerna i Sverige uteslutande sysslar med affärsjuridik, även om begreppet uppfattas i vidsträckt mening. De flesta av de större byråerna har visserligen sitt huvudsakliga fokus på affärsjuridik, men ganska många karaktäriseras nog bäst som allmänpraktiserande. De flesta byråerna inom den aktuella gruppen, med undantag för endast en dryg handfull, har sin svenska verksamhet endast i eller med tydlig tyngdpunkt i Stockholm. Många har kontor i flera svenska städer och några har kontor utomlands. Knappt tio byråer tillhör en internationell organisation med tyngdpunkt utanför Sverige. De internationella inslagen har olika karaktär. Några är relativt lösa franchise-strukturer medan andra är fullt integrerade verksamheter. Några är globalt aktiva medan andra har fokus på Norden eller länderna runt Östersjön. På senare tid har det internationella inslaget på den svenska affärsjuridiska marknaden snarare minskat än ökat. 4 UTVECKLINGEN FRAMÖVER Slutsatsen, så här långt, av allt detta är ganska tydlig: Intresset för strategi och affärsutveckling i advokatbranschen har länge varit närmast obefintlig men det har ökat markant under de senare åren och då nästan uteslutande i den affärsjuridiska delen av branschen. Även om det uppriktiga intresset för att skapa en gemensam verksamhet och att utveckla (i meningen förändra) den har ökat, och detsamma gäller nog i det generella perspektivet insikterna hos gemene delägare (om än inte alla) om behovet av utveckling och förändring, finns mycket kvar att göra. Och intresset och insikterna är ganska ojämnt fördelade, om det ska uttryckas diplomatiskt, både inom och mellan byråerna. Förändring innebär alltid positiva effekter för några och negativa konsekvenser för andra. Dessutom handlar förändring i advokatbranschen i stor utsträckning om att förändra individers beteende. Inget av detta gör att det är lätt att åstadkomma förändring och därmed utveckling. Snarare är det tvärtom. Men förändring i branschen sker och den utvecklingen kommer att fortsätta. Som jag ska försöka visa i den andra delen av den här artikeln kommer förändringarna i branschen att ha stor betydelse för hur de enskilda affärsjuridiska advokatbyråerna utvecklas. I sin yttersta konsekvens handlar strategi och affärsutveckling om verksamhetens inneboende lönsamhet. Den i sin tur påverkar verksamhetens hållbara och långsiktiga utveckling. Med den situation som råder i den affärsjuridiska branschen i dag, där bland de 30 största byråerna de lönsammaste är oerhört mycket mer lönsamma än de minst lönsamma (den mest lönsamma av de stora byråerna är mer än sju gånger så lönsam som den minst lönsamma – jag återkommer i nästa del av artikeln till mina tankar kring och min definition av lönsamhet), kommer utvecklingen att leda till att det blir allt större skillnader mellan de största affärsjuridiska byråerna. Dessutom kommer marknaden, både den kommersiella marknaden, det vill säga klienterna och de potentiella klienterna, och arbetsmarknaden, det vill säga de unga talangerna som byråerna slåss om, att bli alltmer medvetna om den pågående utvecklingen mot ”finbyråer” och ”fulbyråer”, vilket i sin tur kommer att leda till att några advokatbyråer kommer att blomstra medan andra kommer att dö sotdöden på grund av obefintlig affärsutveckling och bristande lönsamhet. Jag ska utveckla mina tankar kring denna ”cliff hanger” i nästa del av artikeln. Rolf Johansson Advokat Advokaten Nr 8 • 2017