CHEF & MEDARBETARE H on är mer effektiv när hon j
obbar hemifrån, eftersom hon slipper pendla och stressar mindre. Det menar Maria Dahlin, som är lycklig över att ha möjligheten att få jobba på distans. Och ett stående skämt mellan Maria och hennes kollegor är att det är tur att de inte har videokamerorna på när de har möten över internet. – Det är ju så härligt att bara kunna hoppa i ett par mjuka, sköna byxor, sätta upp håret i en slarvig tofs och sätta sig med kaffe och laptop i soffan, säger hon och skrattar. Maria Dahlin arbetar som koordinator på läkemedelsföretaget Vertex, som för bara ett par år sedan startade sin nordiska avdelning. Ett par dagar i veckan jobbar hon från hemmet i Täby, resten på det nystartade kontoret i centrala Stockholm. – Det är ett internationellt företag. Någon sitter i London, någon i USA. Genom att koppla upp oss på nätet kan vi enkelt dela våra skärmar och dokument. Då spelar det ingen roll var vi befinner oss, det känns nästan som att man sitter bredvid varandra och jobbar ändå, säger hon. Mobiltelefoner, laptops och trådlösa nätverk. Den digitala utvecklingen har gjort det enklare att jobba var som helst – på kontoret, hemifrån eller på andra sidan jordklotet. Enligt en rapport som den internationella arbetsorganisationen ILO släppte tidigare i vår, Working anytime, anywhere, är Sverige ett av de EU-länder som har flest distansarbetare – 33 procent. Bara Danmark hamnar högre upp på listan med 37 procent. Möjligheterna till distansarbete beror till stor del på respektive lands NÄR SOM HELST & VAR SOM HELST Den internationella arbetsorganisationen ILO presenterade nyligenrapporten Working anytime, anywhere. Den visar att Norden är den region i Europa som har flest distansarbetare. I snitt arbetar 17 procent inom EU på distans. Det beror till stor del på ländernas ekonomiska och tekniska utveckling. Studien visar att distansarbetare, som säljare och kontorspersonal, mår bättre än andra. Experter och chefer distansarbetar också mer än andra anställda. Kvinnor distansarbetar främst hem ifrån, medan män jobbar på olika platser utanför kontoret. ekonomiska och tekniska utveckling och skillnaderna är stora. I Italien är det till exempel bara 7 procent av den arbetande befolkningen som har möjlighet att jobba på distans. För Maria Dahlin är detta första gången i karriären som hon kan jobba hemifrån. Hon har hunnit jobba i två år på Vertex och här är dokumentationskulturen annorlunda mot vad hon varit med om tidigare. Alla dokument skannas och i stort sett all administration sköts digitalt. Det innebär inte bara mindre pappersexercis, utan också att hon har blivit mindre bunden till att jobba på kontoret. – I början var det bara jag och min chef. Han är svensk, men bor i Oslo. Vi hade ett kontorshotell vid Östermalmstorg i början. Men när inte han var där fanns det ingen poäng i att jag var där. Då kunde jag lika gärna sitta hemma och jobba. Jan Westerblad, Maria Dahlins chef, menar att det krävs tydlig, kontinuerlig kommunikation och att man känner att man kan lita på sina medarbetare för att distansarbete ska fungera. – Förutsättningarna måste vara tydligt »Min chef brukar säga att så länge jag gör mitt jobb spelar det ingen roll var jag sitter« 34 KOLLEGA 5_2017 definierade och man måste kunna lita på att arbetsuppgifterna fullföljs, säger han. Jan Westerblad, som själv pendlar mellan hemmet i Oslo och jobbet i Stockholm, ser flera fördelar med distansarbete. – Tiden används bättre. Man kastar inte bort den på pendling. Dessutom ger det medarbetarna större flexibilitet. Men det krävs att nödvändig teknik finns på plats. Enligt Maria Dahlin är det viktigt att ha chefens förtroende för att över huvud taget kunna arbeta på det sätt som hon gör. – Jan brukar säga att så länge jag gör mitt jobb spelar det ingen roll var jag sitter. ”Jag är tacksam om du är på kontoret när jag är där, men det är absolut inget måste.” För mig är det viktigt att han litar på att jag sköter mina uppgifter utan att jag behöver rapportera varje liten grej jag gör. Men det kräver förstås att man är självgående. Tillsammans med sin chef var Maria Dahlin med och byggde upp Nordenavdelningen, som i dag har sju anställda och kontor i centrala Stockholm. Arbetskulturen präglas av stor flexibilitet, flera av de anställda reser mycket eller jobbar hemifrån. – En kollega bor i Stockholm men reser mycket, en annan bor i Skåne. Vi försöker koordinera så att alla är på plats på kontoret samtidigt. Övrig tid kan jag sitta hemma och koppla ihop oss via Lync, som är ungefär som Skype. En färsk rapport visar att den som regelbundet jobbar hemifrån får bättre balans mellan arbete och fritid, ökat självbestämmande och ökad flexibilitet. Sammantaget mår man bättre än den som inte har möjlighet att jobba på distans. Maria Dahlin känner igen sig i slutsatserna. – Jag slipper pendla två timmar om dagen och känner mig mer effektiv. Ofta försöker jag skjutsa barnen till och från skolan de dagarna. Då blir jag extra effektiv eftersom jag får en tydlig deadline. När hon tänker tillbaka på åren som småbarnsförälder önskar hon att det hade funnits möjlighet till distansarbete redan då. – Att kunna varva mellan att jobba hemifrån och att vara på kontoret är fantastiskt. När barnen var yngre kändes allting väldigt stressigt. Då fick jag gå ned i arbetstid för att hinna lämna och hämta från förskolan. Att jobba deltid för att få livspusslet att gå ihop ser hon dock som en fälla – som skulle kunna undvikas med mer distansarbete. – Jag har bekanta som har gått ned i tid men har exakt samma arbetsbörda. Hade de i stället fått jobba hemifrån ett par da