Printing Friends 1
” DU KAN TA BILDER SOM SER FINA UT I TELEFONEN, M
EN NÄR DU TRYCKER UT DEM OCH GÖR FÖRSTORINGAR SER DE FÖRSKRÄCKLIGA UT. – Antonio Olmos Men vad menar då Olmos med att fotografiet är döende? Olmos jämför med uppkomsten av fotograferingen på 1850-talet som gjorde många målare arbetslösa. Nu är det professionella fotografers tur att hamna på sophögen. Men innebär det automatiskt att fotografiet i sig är hotat? – Förstå mig rätt. Jag älskar iPhones och Instagram. Men vad som oroar mig är vad som händer när 40 000 människors jobb och kunskaper på Kodak försvinner och ersätts av tolv personer på Instagram. Men det är inte bara yrkeskunskapen som riskerar att gå förlorad. Även bilderna vi tar blir sämre, menar han. – iPhone har en skitlins. Du kan ta bilder som ser fina ut i telefonen, men när du trycker ut dem och gör förstoringar ser de förskräckliga ut. För mig är det färdiga trycket det främsta uttrycket för fotografi. En som har en mer positiv uppfattning om vad kameratelefoner kan bidra med för att utvecka fotografiet är modefotografen Nick Knight. Han arbetar ofta med en iPhone och jämför med 1960-talet när fotografen Davis Bailey började använda handkamera. Att linsen skulle vara undermålig ser han inte som ett problem. – Vem bryr sig om att bilden inte är skarp? Big Deal! En av mina favoritfotografer är Robert Capa, vars bilder är väldigt suddiga ibland. Jag älskar dem eftersom han fångade ett ögonblick. Den konstnärliga frågan är inte hur många pixlar bilden har utan om den fungerar, om den säger något. Vilken maskin du använder är irrelevant. Samtidigt medger han att det är just de digitala funktionerna som har revolutionerat hans eget fotografi. – Jag kan svepa en bild runt en sfär, laborera med svarta och vita punkter, ljus och kontraster. Jag har ingen aning om hur det fungerar, men det struntar jag i. Vad som engagerar honom är att fotografi blivit verkligt demokratiskt. Tillgången på bilder är enorm och han jämför med tiden då punken slog igenom. 29 – Det finns knappt några bilder alls från den tiden, och alla är från scen. Jämför nu med en Kanye West-spelning när vi har tusen fotografer i publiken. Allt dokumenteras från en mängd olika perspektiv och det är fantastiskt. Men det är svårt för professionella fotografer att inte känna sig hotade. Fast anställda fotografer är idag ovanligt på de flesta redaktioner och många bilder tas av läsare och amatörfotografer. Men de tekniska framstegen kan vara till fördel också för professionella fotografer. Det tillåter oetablerade fotografer att snabbt nå ut med sitt material till en stor publik och berätta historier på engagerande och innovativt sätt, till exempel via appar, spel och e-böcker. I vilket fall som helst behöver etablerade fotografer knappast oroa sig för en demokratisering av deras medium. – Jag kommer att överleva i detta yrke, eftersom jag är bra på det jag gör. Jag är en bildberättare, mina kompositioner är bättre än de flesta människors. Bara för att du har en mikroprocessor i datorn gör dig inte en författare. Och bara för att du har en Instagram-app på din telefon är du inte en stor fotograf, säger Antonio Olmos.