Nordens Tidning 1
elsen av nordiska grannspråk. Per 2018 har Norden
i skolan närmare 15 000 registrerade lärare som användare och dagligen används portalen av över 200 skolklasser. Det senaste inslaget i Norden i skolan-portalen är satsningen på en nordisk filmportal som erbjuder nordiska kort- och dokumentärfilmer textade till grannspråken. En annan populär aktivitet är ”skolechat” som innebär att elever kan kommunicera med varandra så att säga on-line. LITTERATUREN SOM BÄRANDE KULTURFORM Vänortsresor till Roskilde 1976, Föreningen Norden, Linköpingsavdelningen. orsak för beslutsfattarna att lyssna på föreningarna. FNF fick till en början inget eget fristående sekretariat utan förbundets ärenden sköttes enligt rotationsprincipen. 1977 inrättades ett fristående kansli i Stockholm. I slutet av 1990-talet flyttades FNF:s kansli från Oslo till Malmö och 2012 till Köpenhamn. Därmed har alla centrala nordiska samarbetsorgan (NR, NMR, Kulturfonden och FNF) sitt säte i den danska huvudstaden. I relation till de officiella samarbetsorganen har FNF genom åren haft rollen som opinionsbildande, informerande och idégivande. Många är de initiativ som via FNF:s försorg fått praktisk uppföljning via de officiella organen. Förutom att vara länken mellan Föreningarna Norden och det officiella nordiska samarbetet och en påverkanskanal är FNF i dag också ett projektkontor som administrerar flera stora projekt och program finansierade av bland annat ministerrådet. Nordjobb är med sina 30 verksamhetsår det äldsta programmet. Dessutom administrerar Föreningarna Norden Nordiska litteraturveckan och inlärningsportalen Norden i Skolan. NORDJOBB I TRE DECENNIER Nordjobb startade 1985 på initiativ av "Den nordiska ekonomiska samarbetsgruppen". Gruppens uppgift var att se över det ekonomiska samarbetet inom Norden, föreslå olika åtgärder för att stimulera till ökad tillväxt och främja investeringar över gränserna. Årligen erbjuds cirka 1000 ungdomar i åldern 18-28 år sommarjobb, bostad och kultur- och fritidsprogram runt om i Norden. SKOLSAMARBETET I FOKUS Redan från starten hörde skolfrågorna till föreningarnas viktigaste uppgifter och samarbetet med skolor och lärarföreningar prioriterades högt. Det bildades skolnämnder i alla föreningar. De första nordiska skolungdomsmötena arrangerades på 1920-talet och småningom utvecklades program för utväxling av skolklasser. Under efterkrigstidens första decennier var det en synnerligen populär verksamhetsform. Detsamma gällde lärarstipendier till andra nordiska länder. Med tilltagande internationalisering har utväxlingen av skolklasser och lärarutbytet, i likhet med vänortssamarbetet, krympt. Men å andra sidan erbjuder den nya tekniken goda förutsättningar att hålla kontakt och utbyta erfarenheter. Idag heter Föreningarna Nordens stora skolsatsning Norden i skolen www.nordeniskolen.org. NiS, som administreras av FNF, är en gratis inlärningsportal som ger lärare och elever i hela Norden nya möjligheter att arbeta med språk i Norden, kultur, natur och miljö. Portalen riktar sig till elever och lärare i grundskolan och gymnasiet. 2011 fick Norden i skolan de nordiska samarbetsministrarnas pris för ett koncept som stärker förståKultursamarbetet har varit av avgörande betydelse sedan Föreningarna Norden grundades och i synnerhet litteraturen har haft en framträdande plats. Nordiska biblioteksveckan, som numera heter Nordiska litteraturveckan, är Nordens (och Baltikums) största högläsningsevenemang. Det genomförs varje år i november. Nordiska biblioteksveckan innebär högläsning ur samma nordiska litteratur samma vecka i alla nordiska och baltiska länder. 2018 registrerade sig över 2 500 institutioner på hemsidan www.nordisklitteratur.org. Då deltog skolor, bibliotek och skolbibliotek i Kura Gryning (högläsning för barn och unga om morgonen) och bibliotek och andra kulturinstitutioner i Kura Skymning (högläsning för vuxna om kvällen). VÄNORTSSAMARBETETS BETYDELSE Vänortssamarbetet hade kommit igång strax före kriget då danska Thisted och svenska Uddevalla 1939 inledde samarbete och föreningen i Uddevalla gjorde ett besök till sin danska vänort. Verksamheten expanderade snabbt. Under decennierna efter kriget var vänortssamarbetet synnerligen viktigt för många lokalföreningar. Besöken till vänorterna runt om i Norden skapade vänskapsband för livet och ökade insikten i andra nordbors vardag. Den äldre generationen bland Föreningen Nordens medlemmar efterlyser en återkoppling till det gamla vänortsnätverket som kommunsammanslagningar och försämrad ekonomi suddat ut. Yngre generationer har andra prioriteringar. På frågan om huruvida vänortssamarbetet kunde återuppstå i någon annan form, svarar ungdomsFÖRENINGEN NORDEN 100 ÅR 5