Nordens Tidning 1
NORDEN 100 •R! F…RENINGEN NORDISKT NÄRINGSLIV LÄR
AV VARANDRA Det nordiska samarbetet är viktigt också för Svenskt Näringsliv. – Vi jobbar väldigt nära våra systerorganisationer och på alla nivåer och områden. Vi lär av varandra och har ofta en samsyn kring business, säger Jonas Berggren, Head International Affairs. Det är ett ständigt pågående samarbete. – För min del är det mest handelsfrågor som gäller och där har de nordiska företagen en samsyn kring handelsfrågor och vi jobbar också med att motverka protektionism av alla de slag, det finns ju en del sådana tankar även i de nordiska länderna, säger han. Nu är det inte bara i de nordiska länderna som näringslivet har intresse att samarbeta. – Vi jobbar mycket inom EU förstås men även där identifierar vi ofta gemensamma nordiska intressen. SVENSK NÄRINGSLIV har sin egna kanaler och har inget direkt samarbete med Föreningen Norden. – Det är dock inget snack om att Föreningen Norden har vårt absolut fulla stöd i sitt arbete och de är verkligen värda att gratulera när man fyller 100 år, säger Jonas Berggren. NORDISKT NÄTVERKANDE FÅNGAR TRENDER INOM SKOLAN Skolmyndigheterna i Norden har en lång historia av samarbete på olika plan för att dra nytta av varandras erfarenheter. Bland annat genom ett statistiknätverk som tittar på vilka utvecklingstrender som följer efter olika reformer i skolan. – Ett utbyte mellan länderna gör att vi kan lära av varandra. Både genom att ta efter förändringar som gett lyckat resultat och genom att undvika sådant som gett negativa effekter, säger Therese Ahlqvist, enhetschef på Skolverket. Sverige har gjort stora reformer i skolans styrning de senaste tio åren. I statistiken som Skolverket samlat går det att läsa in hur skolan förändras inom olika områden. Till exempel hur elevers kunskapsresultat utvecklats och hur många lärare som har legitimation. 16 FÖRENINGEN NORDEN 100 ÅR TRENDERNA GÅR att läsa av med hjälp av statistiken, och bildar underlag till välgrundade beslut för framtiden. – Skolsystemen i Norden är ganska likartade så det är tacksamt att göra jämförande studier. Allt ifrån hur lärare kan göra skillnad till effekterna av social ojämlikhet i olika länder, till exempel, säger Therese Ahlqvist. Det nordiska statistiknätverket träffas en gång vartannat år och länderna turas om att anordna mötet. Myndigheter, departement och statistikbyråer träffas. Syftet är att bidra till utbyte av erfarenheter. På programmet står all tänkbar statistik inom skolområdet, dit även förskolan numera räknas. I det här sammanhanget ingår inte högskolan. Från Sverige deltar Skolverket, Statistiska centralbyrån och Utbildningsdepartementet. – MÖJLIGHETEN ATT knyta kontakter över gränserna och bygga relationer på dessa möten är väldigt värdefullt, och kommer väl till pass när det dyker upp frågor man behöver svar på. Att kunna slå en signal till någon man lärt känna och veta att man får ett prompt svar, underlättar enormt, säger Therese Ahlqvist. FOTO: ERNST HENRY PHOTOGRAPHY