KIA STORY 1
BILSALONGEN I GENÈVE GT-krut under huven J jobb.
Kanske mer än någonsin nu, eftersom han gillar att köra bilar med prestanda. När Kias första riktigt prestandafokuserade bil kommer ut på marknaden i sommar, är det en mycket stolt »pappa« till turbomotorn i pro_cee’d GT som myser. Även femdörrarsvarianten cee’d GT har den nya motorn, men det är i nuläget oklart när eller om den kommer till Sverige. – Jag tycker att det mest oachim Hahn är chef för Kias motorutveckling och han älskar sitt imponerande är att vi lyckats öka vridmomentet med mer än 60 procent. Under arbetet har vi tagit fram en motor som både ger bättre prestanda och effektivare bränsleförbrukning, säger Joachim Hahn. Joachim Hahn och hans team av ingenjörer jobbar vid Kias center i Rüsselsheim, och har tidigare tagit fram bland annat de starka dieselmotorerna för flaggskeppen Kia Optima och Kia Sportage. Hahn är spindeln i nätet – han sitter lika ofta i videokonferens med ägarna i Sydkorea som han är med på golvet när motorerna ska finjusteras. Han deltar också själv i provkörningarna när nya motorer och modeller testas i verkligheten. Att få vrida om tändningsnyckeln i en prototyp av pro_cee’d GT när den skulle testköras på vanliga vägar i Tyskland första gången förra året var förstås spännande. – Vi testkörde 160 kilometer på allmänna vägar, och det var imponerande vad den uppvisade. Det handlar mycket om att få en känsla för vad som återstår att finputsa, men i det stora hela kändes det riktigt bra, säger Joachim Hahn. GDi-motorn har twin-scrollteknik och förstärkta inre komponenter samt inre kylning. På låga varv pumpas luft igenom förbränningskammaren vilket leder till att turboladdningen svarar dynamiskt och ger stor kraft. Både effekt och vridmoment i den här motorn ökar dramatiskt om man jämför med en konventionell motor – effekten har förbättrats med 51 procent och vridmomentet med 61 procent. Med en turboladdad 1,6 liters GDi-motor på 204 hästkrafter och mer än fördubblad effekt och vridmoment utlovar Kias nya utmanare riktigt rolig körning. TEXT IA WADENDAL Vi testkörde 160 kilometer på allmänna vägar, och det var imponerande vad den uppvisade. emot hur den nya motorn i pro_cee’d GT ska tas emot på marknaden i sommar. Under april och maj i år Joachim Hahn ser fram produceras de första bilarna i fabriken i slovakiska Zilina. De flesta av de större marknaderna kommer att få sina första exemplar i sommar, och från april går Kia pro_cee’d GT i en Limited Edition på 500 exemplar att beställa i Europa. Den direktinsprutade GDi-motorn på 204 hästkrafter och 265 Newtonmeter i pro_cee’d GT möter de europeiska kraven i miljöklassen Euro 5, men är förberedd för Euro 6 som kommer mellan 2014 och 2015. Kommer den här motorn i andra Kia-modeller? – Det vore helt rimligt att den dyker upp också i de större klasserna, både c- och d-segmenten. Till exempel i Optima, det är för närvarande under diskussion, säger Joachim Hahn. 10 KIASTORY 1/2013