KIA STORY 1
tisk, sjusitsig och till ett lågt pris. Med nya C
arens har Kia utvecklat modellen i linje med det övriga sortimentet. Design- och detaljkänslan har nu hamnat i fokus utan att för den sakens skull bortse från grundvärderingarna man har kring modellen och märket. H ela sju år har passerat sedan Kia visade sin senaste modell av Carens. Då, 2006, låg fokus på att den skulle vara prakkörningen förlagts till Monaco med dess svindlande bergsluttningar och skarpa hårnålskurvor. Turen börjar med att leta upp lämpliga vägar för både fotografering och körning. Inte helt oväntat hittar jag ganska fort en vacker, kurvig väg som slingrar sig uppför berget samtidigt som eftermiddagssolen speglar sig i Medelhavet. Den individuella hjulupphängningen I jakt på våren har lägligt nog provmed MacPherson fjäderben får en tuff match uppför de tajta hårnålskurvorna men håller sig bra och bekvämt på vägen. På ratten finns dessutom en funktion för att ändra känsligheten mellan komfort, normal och sport i ratten. Med sportläget aktiverat känns styrningen hårdare och lite rappare. Perfekt för ändamålet. Karaktären på 1,7 liters och 115 hk starka dieselmotorn drar behagligt genom hela registret och trots sin låga effekt känns den inte slö. I kombination med den smidiga sexväxlade manuella växellådan blir den slingriga körningen uppför berget kul samtidigt som bilen är lättkörd. Max effekten nås vid 4 000 varv/min, är man ute efter mer effekt finns också dieselmotorn på 1,7 liter och 136 hk. Business-modellen med den ännu starkare diesel motorn kan även fås med en sexväxlad automatlåda. Totalt finns tre motoralternativ att välja mellan, förutom de två dieslarna finns också en 1,6 liters bensinmotor på 135 hk som går både tyst och mjukt men vill man ha bottendrag uppför de branta backarna i Monaco är någon av de båda dieselalternativen att föredra. Att få provköra nya Carens i Monacos branta bergsluttningar ger det hela en extra krydda. 14 KIASTORY 1/2013