KIA STORY 1
I ÅR FORTSÄTTER SATSNINGEN SOM FÖRHOPPNINGSVIS SK
A GE DUBBLA GULD: BÅDE I DAMALLSVENSKAN OCH I CHAMPIONS LEAGUE. I FJOL FICK TYRESÖS DAMER HÖJA SM-BUCKLAN FÖR FÖRSTA GÅNGEN. TEXT JOHAN FORSSTEDT FOTO UNN TIBA – OM VI SPELAR VÅRA KORT rätt ska vi försvara guldet i damallsvenskan. Och med den trupp vi har nu tror jag absolut att vi kan vara med och slåss även i Champions League, säger Caroline Seger, mittfältare i Tyresö och en av två lagkaptener i det svenska landslaget. Solen skiner på en imponerande samling fotbollsspelare på Tyresövallens mörkgröna konstgräs. Tränaren Tony Gustafsson har delat upp spelarna i två lag som båda vimlar av landslagsspelare från olika delar av världen: spanskan Jennifer Hermoso, danskan Line Röddik Hansen och amerikanskan Christen Press är tre av flera exempel. Men det största namnet på planen är Marta, brasilianskan som med sina fem SM-guld och fem utmärkelser som världens bästa damfotbollsspelare är unik i världsfotbollen. – Jag älskar att vinna och jag har alltid försökt att sprida den känslan till mina medspelare, man måste vilja bli bäst på det man gör. Men det är inte bara jag som gör ett lag bra, Tyresö har många spelare som vill vinna och visa upp sig för världen, säger Marta vars fullständiga namn är Marta Vieira da Silva. FJOLÅRETS SM-GULD var frukten av en målinriktad satsning som startade 2006 och som ännu inte nått sin kulmen. Det övergripande målet för klubben är att se hur långt man kan utveckla damfotbollen och konceptet Tyresö FF, sportsligt sett är en vinst i Champions League både drömmen och målet. – Det man ska komma ihåg är att de bästa lagen i Europa är storlag med enorma resurser. Lyon som är regerande mästare i Champions League omsätter nästan tre gånger så mycket som vi, ändå omsätter vi enormt mycket med svenska mått mätt. Så vi är ödmjuka och vet om att vi har en resa framför oss, men vår ambition är att nå dit, säger tränaren Tony Gustafsson. Organisationen och så bra spelare på träning, säger Caroline Seger. stötteapparaten runt laget är välutvecklad och alla spelare i truppen är i princip heltidsanställda för att spela fotboll. Under försäsongen har laget varje vecka tränat åtta träningspass och spelat en match. Den här morgonen tränar laget fotboll och trots att det väntar ett fyspass på eftermiddagen stannar flera av spelarna kvar på planen efter träningen för att nöta inlägg eller dribblingar. – Vi har en stor konkurrenssituation i Tony Gustafsson, tränare. laget med flera landslagsspelare som hela tiden vill bli bättre. Slappnar man av tappar man snabbt platsen men det är jättemotiverande att varje dag kunna möta Om vi får behålla det här laget kan vi bli som Umeå och vinna flera SM-guld i rad. Alla spelare här vill jättemycket men det är ett hårt jobb som krävs för att vinna varje år. Marta om Tyresös möjligheter inspirerande att uppleva ett mästerskap på hemmaplan. Fullsatta läktare och publiken på sin sida, det är få förunnat och man måste se till att njuta. Just nu fun de rar jag bara på Tyresö och inte på vilka lagkamrater jag kan få möta i EM, men efteråt kan det kanske bli lite gliringar, säger Caroline Seger. Under EM kommer de övriga spelarna OCH ATT TYRESÖ har en stjärnspäckad trupp kommer att märkas i sommarens europamästerskap som spelas i Sverige. Nästan hälften av spelarna i laget är aktuella för EM – för fyra olika länder. – Det ska bli otroligt i truppen att fokusera dels på den andra halvan av damallsvenskan men också på det stora målet: att gå långt i Champions League. Och det skulle inte vara förvånande om det i höst skulle spelas avgörande slutspelsmatcher mot Chelsea eller Lyon på lilla Tyresövallen. – Det är en stor dröm för oss men samtidigt måste vi göra väldigt bra ifrån oss i damallsvenskan innan vi startar i Champions League. Men då, med hjälp av stödet från vår hemmapublik, ska vi visa hela Europa vad vi kan, säger Marta. Kia + Tyresö FF:s damlag = sant Från och med i år är Kia Motors Sweden AB huvudsponsor av Tyresö Fotboll. Kia Motors Corporation är sedan länge officiell sponsor till FIFA och för oss är samarbetet med ett av världen främsta damlag ett vikitgt led i Kias långsiktiga strategi och engagemang, säger Peter Himmer, Kias svenske vd. Sponsoravtalet sträcker sig fram till 2016. KIASTORY 1/2013 25