KIA STORY 1
Zandra Isaksson (till vänster) och Therese Lippel
. Zandra vann svenska Skill Cup I år startar Skill Cup, där servicerådgivare på Kiaverkstäder runt om i världen tävlar om att vara bäst i sitt eget yrke. Vid finalen, som avgörs i Sydkorea i sommar, ska världens bästa servicerådgivare utses. Med lite tur och mycket skicklighet kan vinnaren mycket väl vara från Sverige. På plats i Sydkorea kommer Zandra Isaksson, från Svenska Bil i Akalla och Therese Lippel, från Wafab i Karlstad, att vara. De har kvalificerat sig till finalen genom en första- respektive andraplacering i den svenska uttagningen. Erbjudandet att vara med i tävlingen gick ut till alla som jobbar som servicemottagare på en auktoriserad Kiaverkstad. De som ville delta fick genomgå ett par webb-baserade tester och de fyra som lyckades bäst gick vidare till en Sverigefinal på Kias huvudkontor i Upplands Väsby. Där fick de under en hel dag visa att de kan ge (fiktiva) kunder den bästa möjliga servicen under alla tänkbara förhållanden. – Syftet med tävlingen är att höja nivån på den service som våra kunder får när de kommer till en Kiaverkstad. Vi vill att fler ska gå från att vara passiva servicemottagare till mer aktiva servicerådgivare. Förhoppningen är att våra kunder alltid ska gå från en Kiaverkstad med känslan att de fick bättre service än vad de hade förväntat sig, säger Gunnar Rosenblad som agerade kund och domare under tävlingen. – Jag är överlycklig, men nu måste jag åka hem och plugga, säger vinnaren Zandra Isaksson. Jag ska försöka ge koreaner, japaner, tyskar och alla andra en match om världsmästartiteln. Det blir tufft men jag ska göra mitt bästa. Resultatet: 1:a Zandra Isaksson, Svenska Bil, Akalla 2:a Therese Lippel, Wafab Bil, Karlstad 3:a Tiffany Fröhlich, Turebergs Bilcenter, Upplands Väsby Suad Vodenicarevic, Hedin bil, Halmstad Eijes Bil i Åmål är Platinium Dealer Eijes Bil i Åmål är en av 36 Kiaåterförsäljare i världen som har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Platinium Dealer Award. Utmärkelsen delades ut vid en gala i Barcelona i december och priset bestod i en resa till Australien där samtliga 36 Platinium Dealers medverkade. Kriterierna för att bli en Platinium Dealer är att återförsäljaren ska ha en hög marknadsandel, hög servicenivå, försäljningslokaler enligt Kias kriterier 48 KIASTORY 1/2013 samt lyhördhet för vad kunden vill ha. Uttagningen går i flera steg, från region till nationell nivå, sedan bäst i Europa och till sist bäst i världen. – Vi är väldigt stolta över priset och ser det som ett bevis på att vårt sätt att jobba med kundnöjdhet fungerar: Lika delar lyhördhet, glädje och en önskan om att ge kunderna bra service, säger Eije Pettersson som tillsammans med sin fru Maria Pettersson driver företaget. Eije Pettersson tar emot priset. Bilförsäljare i fjärde generationen 1924 startade Otto Olsson en rörelse med taxiåkeri, bilverkstad, körskola och försäljning av Fordbilar. I dag, 89 år senare, drivs Otto Olssons Bil i Tomelilla av samma familj, nu i fjärde generationen. Sedan december förra året är företaget återförsäljare av Kia. Ett samarbete som vd Christer Olsson betecknar som lyckosamt. – Både vi och Kia är stora inom försäljning till privatpersoner, så det blir en bra ekvation, säger han. Under många år var Otto Olsson Skånes största Saabåterförsäljare och företaget har lyckats behålla många av sina trogna kunder trots att Saab inte längre är ett alternativ. – Det är vår övertygelse att om man tar hand om sina kunder på rätt sätt väljer de återförsäljare framför bilmärke. Allt handlar om kundvård, säger Otto Olsson.