KIA STORY 1
eldrift i lägre hastigheter. Det här är som sagt
ett designkoncept, och i dagsläget finns inga beslut om bilen ska seriebyggas eller inte. Men lyssnade man på bilsalongens publik och världspressen, var det ett rungande »Jaa! BYGG!«. Om man släppte framtidsvisioner och drömmar en stund visades också helt produktionsklara (sport)modeller upp. Kia cee’d GT, en prestandaversion baserad på femdörrarsvarianten av cee’d, och en tredörrarsversion med namnet pro_cee’d GT. Modellerna har samma grundplatta och GDi-turbomotor på 1,6 liter. Motorn producerar i det här utförandet 204 hästkrafter och kraften når asfalten genom en sexväxlad manuell växellåda. Detta betyder rask prestanda; noll till hundra kilometer i timmen avverkas på 7,7 sekunder och bilarna når en toppfart på 230 kilometer i timmen. Vridmomentet är högt, 265 Nm, vilket också betyder bra omkörningsprestanda. Till exempel tar sprinten från sextio till hundra kilometer i timmen bara 5,4 sekunder på fyrans växel! Modellerna har för att accentuera den sportiga tonen ordentligt skålade sportstolar med röda GT-emblem i ryggstödet, och sportiga aluminumpedaler. På utsidan avslöjas GT-versionerna av cee’d och pro_cee’d av att det sitter 18 tums aluminiumfälgar utanför gigantiska 16 tums bromsskivor med röda bromsok. Utsidan av bilen har också begåvats med dubbla avgasrör och specialdesignade stötfångare och speciella fyrkantiga LED-lampor i fronten. Den bakre diffusorn, som är inbyggd i bakre stötfångaren, genererar lufttryck som hjälper till att hålla bilen kvar på vägen vid snabb kurvtagning. Alltså som en uppochnedvänd spoiler. Modellerna har för att accentuera den sportiga tonen ordentligt skålade sportstolar med röda GT-emblem i ryggstödet. Sportiga Kia cee’d GT är baserad på femdörrarsvarianten av cee’d. Kias monter var välbesökt under Genevésalongen. Kia pro_cee’d GT har en toppfart på svindlande 230 km i timmen! KIASTORY 1/2013 9