Nollelva 1
SPEL NINE PARCHMENTS Text: Carl Linné PC, PS4, Xb
ox One, Nintendo Switch Efter en mystisk explosion på magiakademin, som fått de ”Nio Pergamenten” att spridas ut i världen, tycker några av studenterna att det är ett ypperligt tillfälle att få bege sig ut i världen och använda sig av sina magiska förmågor för att besegra monster och på så vis återhämta de nio pergamenten. Banorna är klassiskt uppbyggda på så vis att man ska ta sig från en startpunkt och oftast avancera åt höger för att springa igenom en bana. På vägen möter man såklart ett antal olika monster som har olika elementariska egenskaper. Det är ju tur att din magi också bygger på elementära egenskaper det gör ju det hela mycket lättare. Det här utspelar sig så att om ett monster är av iselement så måste man helt sonika skjuta eld på det för att det ska besegras. Genom spelets gång blir man starkare, man kan uppgradera sina förmågor och man hittar även lite nya tillhyggen. Om det krisar kan man även slå monstren, men det resulterar oftast i förlust som gör att man får ta sig i kragen och börja om. Det finns två olika spellägen, singleplayer och multiplayer och man spelar exakt samma banor oavsett vilket läge man väljer. Tyvärr går det i skrivandets stund inte att spara sina framsteg om man besluter sig för att byta läge, då måste man helt enkelt börja om från början. Det är utlovat att en uppdatering ska komma som löser detta lilla problem. Roligast är det dock att spela med andra då singleplayerläget lätt blir alldeles för repetitivt och så har man bara två liv sedan får man börja om banan på nytt. I multiplayer å andra sidan kan man återuppliva sin medspelare genom att stå på platsen dom dog och på så vis avancera snabbare. BÖR HÅLLA FINGRARNA I STYR Som jag nämnde tidigare är stridssystemet baserat på element och genom att kombinera olika element gör man betydligt mer skada och det är här det blir ännu roligare att spela med andra. Man kan på så vis göra större skada och snabbare ta sig fram genom världen, men man bör hålla fingrarna i styr då man enkelt kan göra skada på sina medspelare och det är ju inte alltid det bästa. Med jämna mellanrum dyker det upp en bossfight som gör spelandet betydligt mer underhållande då banorna är lite för repetitiva. Bossarna kan ge en riktig utmaning och här gäller det att försöka samarbeta ytterligare lite mer och komma på en bra lösning på striden. Världen är riktigt vacker att titta på och det märks att det har lagts mycket tid på att få en enhetlig upplevelse, men tyvärr hjälper det inte de alldeles för enformiga banorna och om man inte har någon att spela med faller det ganska platt… men tillsammans med ett gäng vänner är det här ett väldigt underhållande spel. SPELNYHETER FINAL FANTASY BERG OCH DALBANA ÖPPNAR I JAPAN Under januari öppnar en Final Fantasy-inspirerad berg och dalbana på Universal Studios i Japan. I kombination med VR ska åkare bjudas på en spektakulär färd där feta strider och vackra Final Fantasy-landskap blandas. Hur det är tänkt att genomföras har jag ingen aning om, men det finns en ganska intetsägande trailer att titta på via denna länk https://goo.gl/JBLCtV. Självklart är det något jag själv skulle testa om jag var på plats. (CL) STÖRRE SPELKASSETTER TILL NINTENDO SWITCH, KOMMER INTE FÖRRÄN 2019 Det var tänkt att det redan i år skulle släppas 64GB kassetter till Nintendos senaste konsol men på grund av tekniska problem har nu detta blivit uppskjutet till 2019. Så utvecklare som vill smacka på med massor med innehåll får helt enkelt hålla sig i skinnet lite, men med tanke på att Zelda Breath of the Wild endast tar upp 13.4 GB borde många klara sig med dagens storlek… även om det finns spel som ligger och nosar på dagens maxbegränsning. (CL) NOLLELVA 59