Lera 1
PROJEKT: SHANG XIA KENGO KUMA Kengo Kuma föddes 1
954 och är en japansk arkitekt och grundare till Kengo Kuma and Associates med över 150 anställda på kontoren i Tokyo och Paris. Kuma avslutade sin magisterexamen vid universitetet i Tokyo 1979. Efter studier vid Columbia University som gästforskare, startade han Kengo Kuma and Associates 1990. Under 2009 började han arbeta som professor vid Graduate School of Architecture, University of Tokyo. Bland Kumas större verk finns Water/Glass, Stage in the Forest, Toyoma Center for Performance Arts. Nya produktioner är Kabukiza, Besancon Arts, Culture Center samt FRAC i Marseille. Kuma har även skrivit flera böcker. Kengo Kumas uttalade mål är att återskapa japansk arkitekturtradition och omtolka den till 2000-talet. – Kengo Kumas övertygelse är att QE I butiken säljs kläder, möbler och accessoarer. utrymmet. Den glänsande vita ytan är unik för keramiken och skapar ett belysningstillstånd som du annars bara kan hitta i impressionisternas pointillistiska målningar, enligt arkitekternas beskrivning (pointillismen är en konstriktning från sent 1800-tal där konstnären målade i form av punkter, redaktionens anmärkning). En kaklad skiljevägg med rektangulära fack skapar perfekta visningsutrymmen för smycken. Ett bord och kantiga stolar är placerade framför för att göra det enkelt för kunden att sätta sig ner och pröva smycken. Längst bort i den ovala butiken visas möbler, hushållsartiklar och accessoarer. Kläderna hänger från stänger som sitter fast i de kaklade väggarna. I skyltfönstret skapar keramiken en ren fond som framhäver varorna på bästa sätt och ger en tredimensionell känsla. Att sätta kakel både i tak och på väggar var en utmaning för arkitekterna, vilket krävde stor noggrannhet. – Precisionen med keramiska plattor är annorlunda än exempelvis grunden i en aluminiumskärm. Noggrannheten och samordningen av vägg och tak tog därför tid, avslutar Kazuhiko. material bör bestämmas utifrån de naturliga och historiska faktorerna för platsen, berättar arkitekten Kazuhiko Miyazawa på Kengo Kuma and Associates för Lera. I en intervju för Dezeen.com berättar Kengo Kuma om hur hans syn på arkitektur har omprövats en aning sedan tsunamin i Thailand 2004. – Problemet under 1900-talet var arkitekternas arrogans. Före katastrofen trodde arkitekter och ingenjörer att arkitektur var starkare än naturen. Efter tsunamin förstod de att det var svagt jämfört med naturens kraft. Det fick honom att fundera över att materialval ofta kommer i slutet av arbetsprocessen, vilket orsakar många misstag. Han menar att materialvalet istället bör vara först. 34 LERA #3 2014 FOTO: THE COURIER