Lera 1
RUSS OCH HENSHAW OM TILE MILE – Människorna ska p
åminnas om både historien och tänka framåt, säger Russ och Henshaw. KERAMISK FÄRGFEST Arkitekterna Lianne Russ och Phil Henshaw skapade en fantastisk passage under Clerkenwell Design Week 2014 i London. Totalt användes 7 200 keramikplattor till den 33 kvadratmeter stora installationen som tog 48 timmar att lägga. Tile Mile ligger under två sex meter höga valv på St John’s Gate, som byggdes för över 500 år sedan. Duon samarbetade med Turkishceramics och inspirationen är hämtad från Turkiets traditionella Iznik-keramik. Plattorna är diamantformade i tio olika färger som tillsammans skapar en färgfest. ”De parallella speglarna reflekterar keramiken vilket skapar en rad reflektioner som verkar försvinna på ett oändligt avstånd. Betraktaren som kliver in i bågen upplever en illusion av en keramisk stig som fortsätter långt bakom speglarna. Vi är imponerade och inspirerade av det stora antal produkter, storlekar, texturer och ytbehandlingar som finns tillgängliga från Turkishceramics. Tile Mile innehåller fyra olika mönster som har skapats av ett enda geometriskt kakelformat. Detta för att visa att man kan uppnå en rad visuella och kreativa resultat med en modern produkt. Efter mässan tas keramiken bort och återvinns.” MORISK HEXAGON GÖR SUCCÉ När kakel blir till konst lika mycket som det fyller en smart funktion. Det är den hexagon - mönstrade fondväggen bakom disken på Barista Coffee i Kistagallerian ett ypperligt exempel på. Valet föll på ett mörkt djupt brunt sexkantigt kakel med ljusbrun fog. Beslutet var gemensamt av beställaren Nina Forsberg och arkitekterna Josefin Klein och Sofie Månsson på Metro Arkitekter, men det tog tid att hitta rätt. Alla material i inredningen ska vara äkta, gärna med naturligt råa ytor. Målet var att finna ett kakel med samma uttryck som det grova linnet och trädetaljerna. De vände sig till John Bergmark på Kakeldaxgruppen som började skanna av marknaden. – Utan honom hade vi aldrig hittat rätt i djungeln av kakelfabrikat. Vi och vår beställare visste precis vilken sorts platta vi ville ha. Den skulle ha en grövre struktur, och han lyckades hitta den åt oss i Spanien, berättar Josefin Klein. När hon beskriver kriterierna för materialvalet blir det tydligt hur övertänkt arkitekterna arbetat med kaklet i projektet. – Åh, hexagonen är ett så vackert mönster som perfekt kopplar samman det moriska med det sydamerikanska. Vilket tillsammans med den bruna färgen fint knyter an till kaffebönan som odlas och plockas där. Det känns väldigt kul att det blev så himla rätt. Kakel är verkligen ett naturligt och fantastiskt material där det hela tiden kommer fram nya former och färger, avslutar Josefin Klein. LERA #3 2014 9 FOTO: O.M STUDI