AMES 1
FRAMTIDENS STYRELSER ARBETAR STRATEGISKT Som poli
tiker och chefsstrateg hos Nya Moderaterna var han en av de drivande bakom partiets förnyelse och valframgångarna som följde med start vid valet 2006. Fyra år senare, efter ett rekordartat val, avgick han på egen begäran. TEXT: THOMAS HELSING FOTO: ULRIKA VENDELBO Sedan uppbrottet från Nya Moderaterna har han bland annat hunnit med att skriva böcker och arbetat som föreläsare och styrelseproffs. Sedan några år tillbaka driver han Per Schlingmann AB där han förutom föreläsningar även erbjuder företag rådgivning och workshops inom områden som förändringsprocesser och kommunikation. – Det är roligt att tala inför styrelser. Många styrelser idag försöker hitta sin roll. Var går gränsen mot det exekutiva? Idag arbetar den exekutiva ledningen med den löpande verksamheten medan styrelsen arbetar mer strategiskt, de har fått en mer central roll. Per Schlingmann presenteras ofta som en strategisk kommunikatör och jag ber honom förklara den rollen. – Jag tycker att ett strategiskt perspektiv handlar om att tänka på lång sikt. Som kommunikatör är det ganska vanligt att berätta om vad man gör just nu. Jag brukar prata om vad man ska berätta på sikt. Dels handlar det om att etablera egna kanaler men också att ta sig in i människors digitala konversationer så att företagets berättelser delas vidare, säger Per Schlingmann. JAG BER HONOM utveckla resonemanget. – Idag befinner vi oss i ett skifte. Tidigare har den digitala kommunikationen handlat om förutsägbara kanaler där en person når många. Nu måste företagen ställa om och komma in i dessa kanaler med sin berättelse. PER SCHLINGMANN HAR bland annat skrivit en bok om det nya kommunikationskriget där han beskriver att det är en helt ny spelplan som växt fram kring kommunikation. – Det pågår ett krig om kommunikationskanalerna och där är det viktigt att ägarna kliver fram och personifierar bolagen. Petter Stordalen är ett exempel på någon som är duktig på det, säger Per. En viktig utmaning för bolagens styrelser är att bestämma sig för om man ska följa eller leda. – Antingen kan man vara som innovatören Nikola Tesla och gå sin egen väg eller så ska man adaptera och följa någon annans exempel. Det är svårt att förutse konsekvenserna och det kräver ett nytt förhållningssätt till risktagande. MED STYRELSENS MODERNA strategiska roll krävs också kompetenser inom psykologi – att förstå människorna som utgör kundunderlaget. – Det finns inget sätt idag att tjäna pengar utan att förstå människan. Människans behov är den enda konstanten och det är därför jag brukar tala om att vi kanske borde införa psykologi på skolschemat redan från årskurs ett, avslutar Per Schlingmann. 28