AMES 1
KRÖNIKA Upphandlingslagstiftningen går in i nytt
skede JURIDIKEN ÄR KOMPLEX, även om den kan förenklas. Juridiken är som sanningen: det finns flera sidor. Vilket gör att som man frågar får man svar. Frustration är inte ovanligt hos icke-jurister när en fråga besvaras med olika scenarier, den ena mera sannolik än den andra. Inom juridiken finns inga genvägar, och ytterst få juridiska frågeställningar kan föräras med ett kort svar på språng. För svaret beror på vad som har hänt, och vis av erfarenhet vet de flesta jurister att det kommer krävas ytterligare frågeställningar för att komma fram till ett svar. Därtill kommer frågeställningen behövas vridas och vändas från olika synvinklar. JURIDIK ÄR INTE SVART eller vitt. Och tro mig: som frågeställare vill du inte ha det korta svaret på språng. Du vill inte heller ha avtalet, vars enda kravställning var att det skulle få plats på en sida. Det du bör vilja säkerställa är professionell belysning av en frågeställning som bidrar till din verksamhet genom riskminimering och/eller positivt kassaflöde till din verksamhet. Upplever du att avtalet är för långt, omständligt, svårtytt? Skapa en dialog, ifrågasätt, och slutligen: analysera om svaren korresponderar med din verksamhet. För befattningshavare som upplevt när juridiken blåst omkull dem eller verksamheten, medan de håller i ett tunt dokument som ”skulle vara lite smidigt i affärsrelationen”, är ovan självklarheter. MED OVANSTÅENDE I BAKHUVUDET känns det självklart att det som näringsidkare innebär att sätta ditt företag i en stor risk om du söker dig fram till svaren på juridiska frågor på internet. Att exempelvis googla fram hur du bör agera vid en situation kan leda in dig på helt fel spår då svaren kan vara avhängiga viktiga parametrar som inte överensstämmer med förevarande situation. Det är också vitalt att särskilja på dig som privatperson och när du agerar genom ditt företag. Juridikens spelregler ser nämligen mycket olika ut beroende på vem du agerar för. Nedan ser du några av de vanliga skillnaderna mellan privatpersonen och företaget i affärslivet. • En privatperson har ett grundläggande skydd vid köp av varor genom konsumentköplagen, för ett företag finns inte samma starka skydd och därmed kan företaget inte räkna med en jämkning av ofördelaktiga villkor på lika sätt, • Det finns en konsumenttjänstlag – men avsaknaden av en lag för försäljning/köp av tjänster för näringsidkare medför att ett väl utformat avtal är av än större vikt i dessa relationer, • Svensk rätt anger specifikt vad en konsument kan komma att bli ersättningsskyldig för vid avtalsbrott – mellan näringsidkare finns en större frihet som innebär att du kan teckna avtal som innebär förödande risker för företaget, • En konsument är inte bunden av sitt anbud, vilket är ett stort avsteg från svenska modellen kring hur avtal ingås – där man som huvudregel är bunden av sitt anbud fram till angivet datum, och • För en vara inköpt av en konsument finns ett grundläggande skydd i lagstiftningen under en viss period efter köpet och garantivillkoren är endast ett komplement till detta, köper du varor till ditt företag är garantivillkoren din största chans att hävda felaktigheter i en vara efter leverans och därför är det extra viktigt att noga läsa igenom villkoren och se vad säljaren friskriver sig från. LISTAN BÖR INTE MINST beaktas när du som företag ingår avtal med en privatperson respektive ett företag. Det ändrar ert inbördes styrkeförhållande - och bör avspeglas i riskanalys, analys av möjligheter, och avtalsutformningen. ELISABETH WEDENBERG Jur. kand. Maminza AB 41 Valla Berså växer fram – Inflyttning januari 2018