Golfnyttan 1
Golfnyttan. Golfens dag: Succé för Golfens dag TE
XT: THOMAS BJÖRN FOTO: SUSANNE PERSSON 14 000 besökare kom till 320 golfanläggningar för att testa spelet. I Danmark har Golfens dag fungerat väl i många år, så varför inte i Sverige. Svenska Golfförbundet beslöt att tillsammans med golfens stora intresseorganisationer satsa på en gemensam Golfens dag även här. Den 20 maj tog 320 anmälda klubbar vara på möjligheten att med öppna armar välkomna både nya och mer vana golfare under parollen »Dubbelt upp«. Några axplock: • Mora Golfklubb passade på att inviga sin footgolfbana och bjöd in elitspelare från ortens innebandyoch ishockeylag att testa både golf och footgolf. • A6 Golfklubb i Jönköping engagerade sina samarbetspartners och besökarna kunde både provköra nya bilar och prova golf. Joakim Haeggman, Sveriges förste spelare i Ryder Cup, hade uppvisning inför 500 personer på rangen. • På Haninge Golfklubb sammanföll dagen med målgången av ett veteranbilsrally på intilliggande Haninge Slott. Arrangörerna kunde därmed dra besökare till varandra. – Jag är otroligt nöjd med det engagemang som golfklubbarna visat, att de verkligen ville göra något tillsammans. Jag hade hoppats på ännu fler besökare men det är en bra början, säger projektledaren Claes Björklund. Nästa år kompletteras parollen »Dubbelt upp« med »Fler i rörelse«. – Vi vill visa vilken samhällsnytta golfen gör när det gäller folkhälsa. Exakt vilka aktiviteter ska vi börja fundera ut inom kort. Jag tar gärna emot idéer från både golfklubbar och andra. Alla som vill vara med är hjärtligt välkomna. Även om den enskilda klubben kanske inte har ett behov av fler medlemmar så får den chansen att vara en del av något större, att sprida intresset för golf i hela landet och visa upp den nytta golfen gör i samhället. Det bygger intresset för golf även på sikt. Claes Björklund hoppas att Golfens dag skickar en viktig signal till kommunpolitiker och andra beslutsfattare. – Beslutsfattare vet att golfen är gemenskap, naturnära och hälsofrämjande. Det är helt i linje med det idrottande hela livet som skapar nytta för samhället. Vi får helt enkelt bjuda in till en mixad Golfens dagmatch för kommunernas alla partier. Golfens dag är ett led i målet att locka 20 000 nya spelare till golfen till år 2020, varav 10 000 kvinnor och 5 000 juniorer. Deltagande klubbar: 320. Antal besökare som introducerades för golf: Cirka 14 000. Artiklar: 318 tidningsartiklar om Golfens dag i lokal och nationell dagspress samt i golfmedia under 1 mars – 31 maj. Det gav en räckvidd på 11,8 miljoner. Artiklarna genererade dessutom drygt 3 750 delningar på Facebook. Sociala medier: I SGF:s sociala medier var räckvidden drygt 350 000: Facebook cirka 346 500 nådda, och cirka 132 000 visningar. Instagram cirka 8 300 visningar. Annonsering: Svensk Golf, Golf Digest, Golfguiden, Golfbloggen med flera. Räckvidd cirka 450 000 personer. Total räckvidd annonsering: 1 531 000. Genomförare: Samarbete mellan Svenska Golfförbundet, PGA of Sweden, Golf & Companies, Golfadministratörernas Förening och Swedish Greenkeepers Association. Nästa Golfens dag: Lördag 26 maj 2018. GOLFNYTTAN 13