BD 1
Frankrike, Italien, Spanien såg sig fullkomligen
kopiera det danska sättet att äta och dricka. Internationella hipsters tog genast till sig naturvinet och lät den bli den största markören för medvetenhet sedan skägg och väldigt tight mössa. Ungdomar i Frankrike, som sedan länge valt öl istället för vin för att revoltera mot sina föräldrar, hittade via naturvinet tillbaka till den traditionella drycken. Och plötsligt fylldes hippa franska Instagramkonton med färglada och grumliga flaskor. I SVERIGE BLEV utvecklingen en aning annorlunda. Ett plastglas till brädden fyllt med California red var acceptabelt bland hipsters, vilket cementerat en kunskapslucka i dessa kretsar typisk för ett nordiskt land i periferin. Traditionella hipsters, där vägen till coolhet och kredd hade utgjorts av att droppa rätt musikalbum och sneakers, blev därför blinda inför den internationella hipstermarkören naturvin eftersom de helt enkelt saknade kunskap, kultur och självförtroende. Så en ny hipsterrörelse växte fram. Taniga svenska nördar, incels om ni så vill, som annars varit utlämnade till enkla jobb inom vården eller som personliga assistenter åkte nu skytteltrafik till Köpenhamn och ikoniska post-Nomarestauranger som Relae och Manfreds för att lära sig vilka färgglada etiketter som var mest lämpade att posta i sina sociala nätverk. Efter några vändor och många danska kronor fattigare, men med nyvunnen kunskap om den magiska drycken fick de social acceptans. De som la till hashtaggen ”utan tillsatt sulfit” fick till och med ligga. Vin hade blivit sexigt igen. NATURVINSREVOLUTIONEN VÄXTE SEDAN snabbt och de stackars klassiska sommeliererna med sina löjliga vindruvsbroscher betydde nu ingenting. Då hela deras existens står och faller med att alla viner från en specifik producent, årgång och region smakar lika blev de unika och livliga naturvinerna ett hot som satte hela deras yrkeskår ur spel. De kan dock fortfarande ses spöklikt vanka av och an på restauranger, väl medvetna om att deras enda uppgift på jorden passerat sitt bäst före-datum. I DE ÖVRIGA normala delarna av samhället har naturvin nu blivit lika accepterat och svennigt som en leasingbil eller chartersemester. Till och med en ensamstående mamma med socioekonomisk bakgrund inom föreningslivet frågar efter naturvin eller ”en sån där ekologisk flaska”. Och när din privata tandläkare berättar att han ska dricka naturvin i helgen vet du att det är över. Varför de små vinkontona med färgglada etiketter på Instagram nu är lika hippa som deras mammor. Viket har medfört att det inte längre räcker att posta häftigt vin för att få ligga. Naturvin har gått hela varvet. Naturvin är inte hippt längre. Nu gäller det bara att informera 9 643 skäggiga, medelålders produktionsbolagsmän på Södermalm om detta. Lova mig bara att jag inte behöver vara där när det händer. Jag klarar inte av att se vuxna män i mössa gråta. ”JAG KLARAR INTE AV ATT SE VUXNA MÄN I MÖSSA GRÅTA” 28