Tidningen Energi 1
Reportage Sälen Färden till topprestaurangen tar
åtta minuter. Energimässigt drar gondolbanan inte mer el än de gamla stolliftarna, men tar betydligt fler passagerare. Kapaciteten är 2 400 passagerare per timme. – Vi har även investerat i 300 nya snökanoner, som ger mer snö per kilowattimme. Vi försöker alltid tillverka så mycket snö som möjligt innan säsongen börjar för att inte överbelasta elnätet i onödan. Vi har också byggt ett vattenmagasin på toppen av berget, så att pumpningen inte ska dra så mycket energi. Tidigare fick vi pumpa upp vatten till snökanonerna från älven. Kläppen har inte mycket boende i egen regi, utan låter andra bygga och sälja lägenheter. Alla hus har direktverkande el. Men i det nya lägenhetshotell som nu byggs planeras bergvärme eller jordvärme. – För att elen ska räcka i Sälen och vi ska slippa begränsningar måste elförbrukningen minskas så mycket som möjligt, konstaterar Gustav Eriksson. Fler ledningar Även om skidanläggningarna blir allt mer energieffektiva innebär den snabba utvecklingen stora utmaningar för Malungs Elnät. – Vi måste bygga ut och förstärka elförsörjningen, konstaterar vd:n Kjell Jansson. – I dagsläget har vi tre ställverk på 50–20 kV och bygger ett fjärde. Det är viktigt att regionnät och stamnät hänger med. Det är positivt att Dalarna fått en ny stamnätspunkt och vi är glada över att den ligger i vår kommun. Vi hoppas också på en ytterligare utbyggnad av vindkraften i Dalarna. För att lösa effektbristen på lite längre sikt tror Kjell Kläppens vd Gustav Eriksson räknar med att investera runt 450 miljoner kronor under de kommande fem till sex åren. – Vi producerar också mindre snö än tidigare. Ny mätteknik i pistmaskinerna gör att vi bara tillverkar exakt den mängd snö som behövs, berättar Per Granås. Totalt har Skistar-Sälen 750 snökanoner och 14 pistmaskiner, som drivs med fossilfri diesel. Belysningen i pisterna har bytts ut mot energisnåla Led-lampor. Mer snö per kilowattimme I skidanläggningen Kläppen ligger investeringarna också på en hög nivå. De senaste åren har företaget investerat 350 miljoner – och satsningarna fortsätter. Kläppens vd Gustav Eriksson räknar med att investera runt 450 miljoner kronor under de kommande 5–6 åren. – Allt vi tjänar är återinvesterat i anläggningen, berättar Gustav Eriksson när han tar med oss på en tur i företagets största enskilda satsning, gondolbanan. 50 Tidningen ENERGI Nr 2 2019 Jansson att energilagring med batterier kan vara en möjlighet att kapa topparna. Kjell Jansson berättar att antalet föranmälda elanslutningar på fjället har ökat från omkring 100 per år till över 300. Därför måste matningen på fjället för elleveranserna förstärkas. – Vi ska dra dubbla 50 kV-ledningar i kabel över Sälenfjället. Vi hoppas på koncession tidigt i höst så att vi kan börja gräva i maj 2020. Totalt handlar det om en sträcka på ett par mil. Det finns punkter på fjället som redan är överbelastade och där Malungs Elnät måste säga nej till nya anslutningar. – Elnätet avgör om man får bygga eller inte. Hittills har vi sagt nej till hundra nya tomter. Ibland kommer det in ansökningar om bygglov väldigt sent och utan att man har frågat oss innan. Kjell Jansson är bekymrad över långa handläggningstider för både koncessioner och tillstånd. – Hittills har vårt nät klarat utbyggnaden. Men för att klara en så kraftfull expansion måste vi få de koncessioner och tillstånd som behövs. Något som i dag inte alltid är säkert. I bästa fall tar det tolv månader, men ofta överklagas besluten och då drar det ut på tiden.