Tidningen Energi 1
Enkäten Digitaliseringen i fokus på Elfack Digita
liseringen av energibranschen rymmer oanade framtids perspektiv. Därför står den i fokus för mötes platsen Switch på Elfackmässan i maj. Där spelar Energiföretagens digitaliseringsnätverk en nyckelroll. Vi frågade några av dem som är aktiva i nätverket: Vad är viktigast för ditt företag när det gäller digitaliseringen? TEXT: JANE JANSSON JENS BJÖÖRN Kommunikationschef, Kraftproduktion, Fortum MALIN WALLENBERG Vd, VB Energi – För oss liksom för väldigt många andra företag står digitalisering högt på dagordningen, inte minst som global megatrend. Eftersom vi har omfattande kraftproduktion samtidigt som vi har 2,5 miljoner kunder så går det inte att säga vilken del som är viktigast. – På produktionssidan handlar det om effektivisering (Opex och Capex). På kundsidan handlar det om nya tjänster, närmare kundrelation och ökad efterfrågeflexibilitet. Det är tänkbart att digitaliseringen på kundsidan blir disruptiv med både nya tjänster och aktörer. Ett exempel som ofta nämns är introduktion av blockkedjeteknik som radikalt kan ändra kundernas förutsättningar att agera på elmarknaden. Det är en del av utvecklingen som vi följer och deltar i. 64 Tidningen ENERGI Nr 2 2019 – VB Energi accelererar nu sin digitala transformation. Med innovationer och kreativitet i vardagen utvecklas användningen av digital teknik främst inom tre områden: i kundgränssnittet, på våra anläggningar och hos våra medarbetare. – Digitalisering i kundgränssnittet handlar om att möta kundernas efterfrågan på enkla och smarta lösningar. Inom värmeproduktionen, elnätsverksamheten och driften av vattenkraften är fokus på att använda digitala lösningar för att säkerställa en god leveranskvalitet genom till exempel system för förebyggande underhåll och fjärrstyrning. För våra medarbetare innebär digitaliseringsresan delaktighet och möjlighet till påverkan när digitala verktyg förenklar arbetsprocesser. Det skapar engagemang. BO LINDBERG Chef, Affärsområde Kommunikations lösningar, Öresundskraft – Digitaliseringen förändrar allt, både för våra kunder och för oss. Vi ser digitaliseringen som en dubbel utmaning och möjlighet, dels hur vi själva kan tillvarata möjligheterna i vår egen digitaliseringsresa, dels hur vi kan hjälpa kunderna med sin transformation. – Vår ambition är att ha en ledande position i båda. Digitaliseringen är en förutsättning för en hållbar utveckling, vare sig det gäller miljö, ekonomi eller socialt. Med våra energi- och kommunikationslösningar kan vi ha en avgörande roll. Samverkan tror vi är en nyckel till framgång och vi har bland annat startat Stadshubbsalliansen för att gemensamt driva IoT-utvecklingen i Sverige. Vi är bara i början av början på digitaliseringen! PATRIK HOLMSTRÖM Marknadschef, Borlänge Energi – Vår verksamhet ska komma Borlängesamhället till godo. Vi vänder oss till Borlängeborna med löftet om att göra nytta i deras värld och vardag. Och det är mot den bakgrunden som vi tar oss an digitaliseringsutmaningen. Det är med andra ord viktigt för oss att förstå hur vi kan ta till vara möjligheterna som artificiell intelligens, avancerad automation, sakernas internet och blockkedjeteknik erbjuder för att utveckla produkter och tjänster som förbättrar kundernas vardagsliv. Det som driver oss att hänga med i den digitaltekniska utvecklingen är helt enkelt att vi vill göra kundernas fredagar ännu mysigare.