Tidningen Energi 1
Kompetens Energibranschen kan erbjuda mycket av d
et som ligger i tiden och är attraktivt bland arbetssökande. FOTO: RAWPIXEL/UNSPLASH Så kan energibolagen locka ny kompetens MÅNGFALD Energisektorn har en mängd spännande jobb att erbjuda i övergången till det förnybara samhället. Men bolagen måste bli bättre på att kommunicera detta för att locka ny kompetens. Den tredje omgången av energi branschens förändrings- och ledarskapsprogram, Qraftsamling, inleddes i början av året. Syftet är att stödja företag som vill arbeta systematiskt för jämställdhet och mångfald. – Energiföretagen har en högaktuell roll i ett miljö- och framtidsperspektiv, de kan erbjuda många meningsfulla jobb och det behöver branschen bli bättre på att kommunicera, säger Tiina Bruno, expert inom Employer Branding och hållbart arbetsliv, en av inspiratörerna för deltagarna i Qraftsamling. Tiina Bruno arbetar med normer i arbetslivet och konkreta initiativ för ökad 66 Tidningen ENERGI Nr 2 2019 inkludering, jämställdhet och helhet i livet. För att energibranschen ska få tag i den kompetens som behövs måste man attrahera nya grupper, menar Tiina Bruno. – Branschen kan dra nytta av de trender som finns. Idag prioriterar många ett menings fullt arbete ur ett större perspektiv. Här har energibranschen alla möjligheter att visa på energins betydelse för klimat och samhälle. Högre syfte med jobbet Allt fler söker arbetsplatser som är naturligt inkluderande och erbjuder ett socialt hållbart arbetsliv med en självklar inställning till exempelvis kombinationen arbete, fritid och föräldraskap, men de söker också ett högre syfte med sitt jobb, menar Tiina Bruno. – Genom att ännu bättre förstå vad potentiella medarbetare egentligen längtar efter, både på jobbet och i livet som helhet, har man chans att attrahera både nya medarbetare och behålla den kompetens som redan finns i företaget, säger Tiina Bruno. Tiina Bruno. 4 RÅD för en attraktiv arbetsplats Inspirera medarbetare till att vara ambassadörer för företaget. Ge konkreta exempel på hur företagets värderingar och verksamhetens syfte ger värde och nytta för olika medarbetare. Fokusera på vinster med ökad jämställdhet och mångfald i företagen. Gå från visa till bevisa. Visa konkreta exempel på allt från bidrag i globala miljöutmaningar till det stöd ni ger i vardagens kombination av till exempel arbete och föräldraskap. Äkta engagemang För att framstå som en attraktiv arbetsgivare krävs framför allt äkta engagemang från ledningen. Företagskulturen måste spegla de högre mål man vill kommunicera. – Det handlar om att presentera verksamhetens vision och värderingar så att både nuvarande och potentiella medarbetare ser värdet med att arbeta i företaget, säger Tiina Bruno och avslutar: – Jag tror energibranschen skulle tjäna på att mer konkret visa upp en bransch som tar vara på alla resurser på bästa sätt – från jordens resurser till medarbetares kompetens, drivkraft och vilja. För att lyckas krävs det en stor dos mod för att ärligt förmedla både hinder och möjligheter i branschen, så att det upplevs som äkta. MARIE KOFOD-HANSEN