Omtanke 1
Kortnyheter HVB anmäler Timrå Föreståndaren för e
tt behandlingshem i Hälsingland har lexSarah anmält Timrå kommun. Orsaken är ett ultiamtum ställt till den placerades mamma som ställdes inför ett ohållbart alternativ, att ta hem sonen trots att hon ville att han skulle vara kvar i den aktuella verksameheten. Källa: Dagbladet HVB-tillstånd till salu på Blocket Tillståndet för ett vårdhem utanför Uppsala är till salu på Blocket. Men det går inte att sälja sådana tillstånd. Social styrelsen har inlett en granskning. Källa: UNT.se Katitzi - nytt HVB för romska flickor I mars invigdes HVB-hemmet Katitzi för romska flickor mellan 14 och 18 år. Boendet ligger i Vingåker och huvudman för verksamheten är Framtidens Unga Romer. Attendo har förvärvat nya verksamheter Attendo LSS har förvärvat Tallbackagården, Hällbogruppen samt Bolmängen. HBT-seniorboende öppnar 2013 Europas första profilboende för äldre homo-, bi- och transpersoner kommer att öppnas vid Gärdet hösten 2013. Seniorboendet kommer att drivas av Regnbågens kooperativa hyresgästförening. HVB bjöd in till praktisk alkoholövning Ett HVB i Hälsingland bjöd in socialsekreterare från Västernorrland till ”praktiska övningar” i hur alkoholhaltiga drycker påverkar kroppen. Ett skämt säger ägaren till verksamheten. Socialtjänsten i Sundsvall har polisanmält hemmet för misstanke om bestickning. Ökad bemanning kan kosta 11 miljarder Nya nationella riktlinjer om bemanning i demensvården kan kosta kommunerna elva miljarder kronor. Källa: Vision 32 www.ssil.se Granskning av Carema Care Vårdföretagarnas etikråd har granskat Carema Care och kommit fram till att företaget bland annat måste säkra medarbetarnas kompetens och ge dem bättre handledning. Granskningen inleddes i december som en följd av höstens massiva kritik mot Carema Care. Syftet med granskningen var att se om Carema Cares ledning kan styra företaget på ett sätt så att de äldre kan ges vård och omsorg enligt Vårdföretagarnas etiska riktlinjer. Etikrådet ser också behov av förbättring när det gäller dialogen med gruppcheferna ute på enheterna, insatser för att öka medarbetarnas motivation och arbetsglädje samt kontinuiteten i läkarkontakterna. Etikrådet anser att Carema Cares nya ledning har förutsättningar och vilja att möta bristerna: ”Vi är eniga i vår uppfattning att Vårdföretagarna kan ha fortsatt förtroende för Carema Cares ledning och dess förmåga att leda företaget på ett sådant sätt att verksamheterna ges förutsättningar för att ge de äldre en god och säker vård och omsorg” skriver rådet. Vårdföretagarnas styrelse har behandlat granskningsrapporten och säger följande: ”De kvalitetsbrister som har konstaterats och bekräftats av Carema Care i några fall förtjänar att klandras i sig. Men det är först när företagets förmåga och vilja att avhjälpa bristerna saknas som en medlem kan anses avvika från de etiska riktlinjerna. Vårdföretagarnas styrelse uppmanar Carema Cares ledning att försäkra sig om att vidtagna kvalitetshöjande åtgärder når alla delar i organisationen och efterföljs. Därmed är granskningsärendet Carema Care formellt avslutat.” Terapi för kvinnor ger resultat I den kartläggning som Kriminalvården genomförde under 2008-2010 framkom att det inte var ovanligt att kvinnliga intagna i fängelse hade utsatts för systematiska sexuella övergrepp från närstående under uppväxten. Genom att utbilda kriminalvårdare i att samtala om kvinnornas bakgrund har de intagna lyckats komma förbi skam- och skuldkänslor och kunnat berätta om övergreppen. – Samtalen har visat sig vara en framgångsfaktor. Vi har blivit bättre på att möta kvinnorna i samtal och inte ryggat för de svåra frågorna. Därigenom har vi också kunnat hjälpa dem vidare till stödresurser som till exempel individualterapi, säger Britt-Marie Johansson, kriminalvårdschef på Hinseberg. Behovet av individualterapi visade sig vara stort i de fall där kvinnor mådde särskilt dåligt. Bra med fler i teamet på slutenvården Traditionellt har personer som läggs in i slutenvården på avdelning 1A inom psykiatrin på S:t Lars i Lund haft två kontaktpersoner. Nu har de hela teamet. Sedan den förändringen har avdelningen kunnat erbjuda samtal varje dag och ronderna har blivit i princip överflödiga. – Patienterna upplever att de blir mer sedda och stämningen på avdelningen har blivit lugnare, säger Karin Torell som är utvecklingssjuksköterska. Det har också blivit lugnare för läkarna, vilka tidigare blev intensivt uppvaktade av patienterna så fort de visade sig på avdelningen. – I och med att hela teamet är kontaktperson finns det en person att vända sig till under hela dygnet, vilket inte var möjligt förr, berättar enhetschef Pontus Grass. Det räckte med sjukdom, semester eller annan frånvaro för att systemet skulle börja halta. Nu ansvarar de tre teamen på avdelningen för vardera fyra patienter som kan ge stöd i allt från omvårdnadsfrågor till sociala problem eller medicinering. Nyordningen har också inneburit att man kan ha fler, men kortare samtal, och vid behov dagligen. Inspirationen till arbetssättet kom från en kollega i Stockholm. – Med delat ansvar får var och en av oss större ansvar. Tidigare kontaktpersoner kunde ha en känsla av att behöva bära allt, säger Pontus Grass. Samtidigt underlättas arbetet med vårdplaner och patientens delaktighet i sin behandling. – Vi tar med nödvändighet en del beslut över huvudet på patienten. Men nu har hon eller han större möjligheter att ge synpunkter, påpekar Karin Torell. Källa: Nyhetsbrev, Skåne universitetssjukhus.