STT 1
22 STT SPORT Annonsera i NÄRINGSLIV RUNT OM I SJU
HÄRAD Sjuhärads absolut största Näringslivstidning! Utgivning till alla hushåll, alla företag samt alla lantbruk. Utgivning till alla företag samt alla lantbruk. Främmestad Upphärad Gräfsnäs Nygård Nossebro Jonslund Stora Mellby Sollebrunn Fåglavik Vartofta Larv Floby Falköping Mirza Mesic och Felicia Stojakovic representerade tillsammans med Lisa Johansson (ej på bild) UF-företaget Refund UF, som var en av dagens utställare på inspirationsdagen. Deras företag vann inte mindre än fyra priser på UF_mässan på Åhaga, och kommer att tävla i SM den 6-7 maj. Några röster om inspirationsdagen Nödinge Älvängen Göteborg Olofstorp Öjersjö Landvetter Härryda Mölnlycke Rävlanda Ubbhult Hyssna Sätila Kungsbacka Kinna Skene Svenljunga Strömsfors Axelfors Örsås Tranemo Rosenlund Uddebo Ambjörnarp Nissafors Sjötofta Mossebo Alingsås Sjövik Hjälmared Ingared Tollered Floda Lerum Töllsjö Björkered Bollebygd Sandared Olsfors Hällingsjö Gölingstorp Ljungsarp Borås Sandhult Sjömarken Hultafors Rångedala Dalsjöfors Dannike Älmestad Murum Blidsberg Dalum Timmele Hössna Ulricehamn Tvärred Hulu Vegby Ölsremma Bottnaryd Sandhem Emma Winge, Ellen Winge, Judith Jarvid och Jael Jarvid., här med ledaren Therese Söderlind. – Vi har varit på teatern ”Äntligen Tjarli!”, den var bra! Det handlade om en clown som missat tåget till cirkusen och inte fick vara med. Det var roligt när han satte sig på en kudde som satt fast när han reste sig. Lisbeth Svensson – Det var roligt att lyssna på kyrkoherden Olle Carlsson, som visat att det går att få mycket folk till kyrkan genom att vara öppen för det som är nytt och sprida kärlekens budskap. Biskopen var också jättebra, hon vill också ha lite nytänk. Konditor Günther Koerffer sålde snabbt slut på sina Heliga Birgitta-bröd. Bröden är av samma sort som de han förra året bjöd påven på. FRÅGAN Onsdag 27 mars 2019 Grimsås Hestra Åsenhöga Marieholm Gislaved Gnosjö Kalv Burseryd Ullared Gällared Broaryd Skeppshult Nästa nummer 17 april 2 nummer per år. Utgivning 2019: 17/4 • 6/11 Kinnared Annonsera Kontakta någon av våra säljare: Malin Lidén 0325-479 57 malin.liden@ stt huset.com Marina Bengtsson 0325-479 55 marina@ stt huset.com NÄRINGSLIV RUNT OM I SJUHÄRAD Till ALLA företag, ALLA lantbruk och ALLA hushåll i: Bollebygds kommun, Herrljunga kommun, Marks kommun, Svenljunga kommun, Tranemo kommun, Vårgårda kommun samt delar av Härryda kommun (orter såsom Härryda, Hindås och Rävlanda m.fl .) Dessutom till ALLA företag och ALLA lantbruk i: Borås kommun och Ulricehamns kommun. En tidning från Anderstorp Smålandsstenar Reftele Månstad EMELIE MAGNUSSON Lagledare för Månstads IF #stoppaskitsnacket Machokultur. Omklädningsrumssnack. Skitsnack. Ni kanske har sett inslagen med bland annat Jimmy Durmaz eller Mikael Backlund, som uppmanar till förändring och utmanar er att anta utmaningen: att stoppa skitsnacket. (Locker Room Talk:s sida på Facebook). Utmaningen är antagen. Erik Larsson bygg arrangerar den 28 mars en föreläsning om machokultur och i förrförra veckans STT läste jag ett uppslag om hur fula ord på fotbollsplanen döms ut. Tränare för lokala herrlag markerar mot grovt och fult språk som varken hör hemma på fotbollsplanen eller någon annanstans. Kampen är ovärderlig Det finns många anledningar till att jobba mot så kallat omklädningsrumssnack och flera av argumenten känner ni säkert igen: att män måste vara förebilder för kommande generationer, att skitsnack cementerar dammiga, ojämnställda värderingar och att vi måste kämpa för ett jämställt och jämlikt samhälle. Den kampen är ovärderlig. Jag har själv en tvåårig son med många manliga förebilder, ett helt fotbollslag med förebilder, bokstavligt talat. Klyschan att “barn inte gör som vi säger utan som vi gör” är sliten men inte desto mindre sann. Vill vi att skitsnacket ska försvinna tills småbarnen är stora nog att själva vara med i A-laget så måste vi vuxna leda vägen och vi måste göra det nu. Därför ingjuter det hopp att det aktivt jobbas mot machokultur i lokala föreningar. Arbetet måste ske varje dag Det kan kännas övermäktigt att ta sig an en hel kultur och samhällsbild, men så stort behöver det inte vara. I artikeln jag nämnde tidigare beskriver tränare i ”Jag har själv en tvåårig son med många manliga förebilder. ” några lokala föreningar hur de sätter ner foten, säger ifrån och tar spelare av planen när de använder olämpligt språk. “Språket bidrar till hur vi uppfattas av andra, både andra lag och publiken som kommit för att titta. Men framförallt ungdomslag som ofta tränar på planen bredvid” sa Mika, tränare för Länghems IF:s A-lag, i artikeln. Arbetet mot skitsnack och machokultur måste ske så här, varje dag, lite i taget, både för att vi ska nå ett mer jämställt samhälle, men också för att vi ska ha fotbollslag som är riktigt goa gäng. Sammanhållningen och stämningen i ett fotbollslag är jätteviktig, inte bara för hur det uppfattas utåt, utan för att spelarna. laget, ja hela sporten, ska må bra. Idag minskar antalet fotbollslag i Sverige radikalt, allt färre ungdomar fortsätter upp i seniorlagen och fotbollsdomare kvalar snart in på listan över utrotningshotade arter. Ska fotbollslag, lokala föreningar och seriespel finnas kvar i framtiden, så måste den där underbara gemenskapen och goa stämningen i truppen finnas. Anta utmaningen Man kan hävda att jargong alltid funnits och finns överallt. Och det är sant. Alla grupper har sitt eget språk, sitt eget sätt att snacka på och det måste få finnas. Det är dock oerhört viktigt som tränare, ledare, spelare, förälder att vara tydlig med vart gränsen går. Vad är okej jargong och vad är inte okej? När slutar jargongen vara inkluderande och blir exkluderande? Det kan krävas pekpinnar och hårda markeringar ibland, men framförallt måste varje enskild spelare köpa konceptet och anta utmaningen. Anta utmaningen om minskat skitsnack för ökad jämställdhet i samhället, för en mer inkluderande fotboll och för att den sport som vi älskar ska leva kvar. “Det är ingen stor grej” sa Länghems tränare Mika Timonen och jag kan bara instämma. Det är ingen stor grej. Men det är en väldigt viktig grej. EMELIE MAGNUSSON Upplaga 70.000 ex. (55.000 hushåll och 15.000 företag)