Marknad 1
Vad skulle ni säga är era styrkor? Daniel: Vi är
relativt orädda, bra på försäljning och att bygga varumärke. Allting börjar med produkten och varumärket och det är där vårt fokus ligger idag. Sen måste man våga släppa på de andra bitarna, det finns folk som är superduktiga på dem. Sebastian: Men vi var bra nog i början. Anton byggde till exempel vår första webbshop redan 2006. Daniel: Ja det går att åka Vasaloppet helt otränad och äta Pringles hela vägen också, om man bara vill det tillräckligt mycket. Daniel Sandqvist. » – Nu hade man kanske inte varit så naiv och tänkt ”vad kul, en till grej ut - över mitt vanliga jobb”, men då tänkte vi att vi kunde ta kvällar och helger och jobba lite till. Det är en stor del i att vi sitter här idag, att vi var så naivt arbetsvilliga då, menar Sebastian. 2010 var ett nyckelår för Sandqvist. Trion, som delade ett kontor på Borg - mästargatan (“ett kyffe”, enligt Seb - astian) bestämde sig för att ge företaget en chans. Under året började först Anton, sedan Daniel, och till sist Seb - astian, att jobba heltid med Sandqvist. – Då hände det jättemycket. Vi ökade snabbt i synlighet och omsättning och året efter öppnade vi vår första butik. Vi letade efter ett nytt kontor och hittade en källarlokal med rimlig hyra eftersom det var en källare. Vi tänkte “den är alldeles för stor men vi kan kanske hyra ut” – sen insåg vi att vi kunde kombinera kontor och butik, minns Daniel. Trion testade, och det visade sig fungera utmärkt. De anställde snart en butiks ansvarig. Sedan insåg de att Anton inte längre hann med produktion och in köp, att Daniel och Sebastian hade fullt upp på sälj och marknad, och att de inte längre hann med att designa alla produkter tillsammans. De rekryterade en designer, en produktionsansvarig, och en säljare. Sebastian: Vi växte ganska snabbt ur källarkontoret och flyttade in på Bränn kyrkagatan. Jag gick igenom bilder här omdagen när jag åkte tåg och såg foton från den tiden, det var någon som fyllde år eller nåt, vi hade gjort ett långbord i köket för åtta personer. Det var nog ungefär så många som vi var då. Daniel: Det tyckte vi var ett jättestort kontor. Sebastian: Ja och nu har vi flyttat hit till Hornstull och är 35 personer. Vi var “tre närkingar med en dröm” men när vi väl började anställa så fattade vi att vi inte kan vara överallt, att vi är inte bäst på allt vi gör. Vi vågade släppa taget lite. 26 Marknad Sajten som Anton gjorde var viktig. Den betydde att Sandqvist tidigt började sälja bra online, vilket ledde till att bolaget lika tidigt skaffade en logistikpartner. – Det var en dealbreaker, minns Daniel. Så skönt att slippa packa alla lådor och paket själv, och så mycket billigare och snabbare leveranser till kund. En sak som har förändrats under tiden Sandqvist har gått från källare till flaggskeppsbutiker är hur hållbarhet och miljötänk i allmänhet har gått från att vara buzzwords till något som alla varumärken behöver förhålla sig till. 2016 anställde Sandqvist en hållbarhetsansvarig och styrde om all produktion och material till hållbara mat - erial. Det är ett ämne som Daniel och Sebastian brinner för, och gärna vill berätta om. Ni tillverkar i dagsläget era väskor i Indien och Vietnam. Berätta om hur ni arbetar med miljö och arbetsmiljö i produktionen. Sebastian: Vi jobbar långsiktigt med alla våra leverantörer. Vi är med i Fairwear foundation som hjälper oss att säkra goda arbetsvillkor och ser över levnadslöner, rimliga arbetstider, säker arbetsmiljö och rättvisa arbetsavtal. Daniel: Vi är även med i Leather Work - ing Group som jobbar för att minska miljöpåverkan från läderindustrin. De kontrollerar användning av kemikalier, energi, vatten och utsläpp. För att kontrollera detta så gör de löpande granskningar och betygsätter garverier. Sandqvist jobbar bara med Gold Rated garverier, vilket är den högsta rankingen. All vår bomull är ekologisk och vi köper den direkt hos bomullsodlarna. Våra syntetiska material kom - mer från återvunna petflaskor och vårt läder kommer från skandinaviska kossor. Viktigt då vi har tuffa djurskyddslagar här. Sebastian: Vi har dessutom egna Rep - air Shops där vi erbjuder reparation av våra produkter för att ge dem ett längre liv. Samt en Redesigned-kollektion där vi gett nytt liv åt gamla produkter och återanvänder gammalt material. 2015 valde Anton Sandqvist att gå ur den dagliga driften av bolaget. I en intervju från 2016 berättade han att han precis hade börjat bo på halvtid på landet utanför Vingåker. Han är dock fortfarande kvar i rollen som styrelseordförande för Sandqvist. – Anton är sjukt driven och hands on och han älskade tiden då vi gjorde allt själva, säger Sebastian. – Han hade en dröm om friare tyglar och att få bestämma saker själv, sen fanns det plötsligt rutiner och semesterscheman. Nu trivs han jättebra, så det var nog ett bra beslut för alla parter, fyller Daniel i. Er vd Caroline Andersson tillträdde i oktober 2015 efter att tidigare ha varit Commercial Manager på Craft Sports - wear. Berätta om beslutet att rekrytera externt, att inte ta den rollen själva. Sebastian: Varken jag, Daniel eller Anton ville ha vd-rollen. Det var ett enkelt beslut att rekrytera externt, men en tidskrävande och svår rekrytering. Daniel: Det är viktigt att inse vad man är bra på och se till att våga släppa allt annat. Caroline är grymt duktig och vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Hur ser arbetsfördelningen ut mellan er två idag? Daniel: Vi är Brand Directors och vi jobbar strategiskt och övergripande med att bygga varumärke och driva tillväxt. Sebastian: Det kan vara saker som var vi ska öppna nästa butik, vad vi saknar i vårt sortiment, vad vill vi förmedla med den kommande kampanjen... det är ganska brett. Men vi ser också strategiskt framåt – vad behöver vi för att få företaget att växa, vilka tjänster ska tillsättas. Daniel: Det handlar om att få ut plan - en och visionen i alla led och få ut max utifrån våra förutsättningar. Min tes var att ni numera kanske framförallt har rollen som kulturbärare. Sebastian: Kul att du säger det, för vi pratar ganska mycket om oss själva som kulturbärare. Men det finns andra i företaget som också är det. Om Vogue kommer hit kanske de pratar med vår Head of Design. Någon annan kanske skulle välja att prata med Henrik som är hållbarhetsansvarig. Hur mycket har ni själva reflekterat över den resa ni och företaget har gjort? Daniel: Vi har jobbat på och inte stannat upp och tänkt på det så ofta. Men plötsligt är det 35-40 personer på kontoret. Sebastian: …och man är 35-40 år gammal. Det är kul att vi ändå har växt organiskt, med egna pengar. Daniel: Det har passat oss rätt bra tror jag, vi är noggranna och envisa och kostnadsmedvetna. Inte så riskbenägna. Ni har aldrig lockats av att ta in riskkapital? Sebastian: Nej, inte direkt. Det är många som kontaktar oss och är intresserade av bolaget, men vi har hittills inte känt något behov av det. Daniel: Det är kul att få bestämma allt själva och så här långt har det funkat bra. Ni har gjort en hel del samarbeten med profiler och varumärken, till exempel Morakniv, Hasselblad, och Volvo. Berätta! Daniel: Ja vi gillar verkligen den typen av oväntade samarbeten. Vi har jobbat med Volvo i snart sex år och det är fantastiskt kul. Dom är krävande och noga med kvaliteten. Dessutom är det ju ett etablerat varumärke med stark förankring till Sverige. Sebastian: Det samma gäller Morakniv och Hasselblad som vi också gjort samarbeten med. Starka varumärken och fina produkter. De senaste åren har Sandqvist haft en fin tillväxtkurva och 2018 klev de över den magiska 100 miljonersgränsen. “Vi tycker att vi vuxit kontrollerat men visst är det intensivt och mycket jobb”, säger Sebastian. Hur ser planerna ut för Sandqvist fram - över? Daniel: Vi vill fortsätta att öppna egna butiker. Nyligen öppnade vi en butik i Göteborg och en i Gamla Stan i Stock - holm. Vi kommer även att fortsätta satsa online och utveckla varumärket i rätt riktning. Sebastian: Vi kommer att fortsätta att utmana oss själva och hela branschen när det gäller hållbarhet och fortsätta att göra riktigt bra produkter. Vad ser ni för utmaningar i närtid? Daniel: Vi har ett sortiment med en otrolig bredd och gör allt ifrån funktionella ryggsäckar till klassiska läderportföljer och handväskor. Att hålla ihop den bredden under samma varumärke är definitivt en utmaning. Sebastian: I dagsläget säljer vi mest i Europa, men på flera marknader har vi bara skrapat på ytan. Vi har mycket kvar att göra. Vi siktar på att dubbla om - sättningen på tre år. Sebastian Westin.