Checklista - säljare 1
Lägg in beställningar • Klicka på sortiment/bestä
ll. • Klicka på Ny kund eller Befintlig kund i rullistan. • Du lägger upp ny kund genom att fylla i dennes uppgifter. Om du fyller i kundens mailadress kommer kunden få en orderbekräftelse via mail, dessutom blir det enkelt att kontakta kunden nästa gång ni startar en försäljning. Välj befintlig kund i rullistan om personen handlat av dig förut. • Välj vilka produkter kunden vill ha genom att ange antal. • Du kan enkelt söka bland våra produkter (artikelnummer eller namn). • Välj Leveranssätt. Hantera beställningar Ändra beställning • Klicka på Se beställningar. • För att ändra en beställning - klicka på kundens namn. • Kundens beställning blir då synlig, klicka sedan på Redigera/Lägg till. • Du kan här ändra antal inlagda produkter. • Spara dina ändringar genom att klicka på Spara ändringar. Klicka på Se beställningar, där kan du se alla dina kunder, både de som du lagt in och de som handlat själva i shopen. Här kan du även hantera redan inlagda beställningar. Ta bort beställning • För att ta bort en beställning – klicka på kundens namn. • Klicka sedan på papperskorgen för att ta bort hela beställningen. Kontrollera dina beställningar • Klicka på Se beställningar. • Välj önskad beställning (pågående beställning, slutbeställning eller kompletteringsbeställning). Klarmarkera din beställning När försäljningsperioden börjar lida mot sitt slut och du är klar med dina beställningar är det dags att klarmarkera. Klarmarkera • Klicka på Se beställningar. • Klicka på Klarmarkera. • Bekräfta genom att klicka på Ja. • Om du har klarmarkerat och behöver öppna din beställning igen, kontakta din administratör. Betalning Som säljare tar du betalt först när kunden får sina varor av dig. Vi rekommenderar betalning via Swish. Du betalar sedan i din tur till din administratör via Swish eller banköverföring. Tänk på att betala så snart som möjligt då din administratör har en faktura som i sin tur ska betalas till oss. Kvitto Om kunden vill ha ett kvitto kan ni använda vår kvittomall som ni hittar under fliken Mina sidor. Samma kvitto kan användas till både privatpersoner och företag. Viktigt! Om det skulle bli fel: Byten och reklamationer gör kunden själv, helt kostnadsfritt, på newbodyfamily.com Retur och Ångerköp sköter er administratör