VERKO 1
YTBEHANDLING VO 8/17 Axalta presenterar 2017 års
Color_genkollektion för europeiska biltillverkare Axalta Coating Systems har avtäckt sin kollektion med bilkulörer för 2017, Color_gen, för europeiska biltillverkare (OEM:er). Color_gen, ger lättfordons-OEM:er en inblick i vilka globala kulörtrender som kommer att dominera marknaden för årsmodellerna 2020/2021. För att hjälpa biltillverkare att förstå kulörvalen hos olika generationer av förare, är kollektionen utformad så att den beskriver preferenserna hos tre skilda befolkningssegment: GENNext , GENHere&Now och GENLux . Color_gen-utställningen kompletterar två andra årliga kulörinitiativ från Axalta som är framtagna speciellt för biltillverkare – Automotive Color Popularity Report, och Automotive Color of the Year, som år 2017 är Gallant Gray. Kombinationen av dessa tre hjälpmedel ger OEM:er en värdefull överblick över kundernas kulörval under det föregående året, de senaste populära kulörerna samt en glimt av vad som kommer att påverka bilköparnas kulörval i framtiden. ”Medan Axaltas diverse omfattande initiativ kring kulörinsikter följer globala bilkulörtrender, behandlar Color_genkonceptet olika målgruppers beteenden och preferenser. Varje generation utsätts för olika infl uenser, så deras livsstilar, ambitioner och val skiljer sig åt”, förklarar Elke Dirks, Axaltas kulördesigner för OEM-lacker för bilindustrin i Europa, Mellanöstern och Afrika. Den här Color_gen-utställningen har analyserat tre centrala målgrupper för biltillverkare, för att hjälpa dem att förstå bilköparnas val vad gäller stil, varumärke och kulör. 16- till 35-åringar GENNext -segmentet består av 16- till 35-åringar, som förväntas utgöra mer än 50 procent av den yrkesarbetande befolkningen år 2020. Den här generationen ser troligtvis bilar som livsstilsföremål. Kulörer som förväntas tilltala det här segmentets individuella smaker spänner från keramikaktiga, solida pastellfärger till dämpade, naturinspirerade kulörer, som olivgrönt och rökiga gröna nyanser eller terrakotta och klara kulörer för praktiska, funktionella fordon. 36- till 55-åringar GENHere&Now -segmentet omfattar kunder på mellan 36 och 55 år. De lever hektiska liv, står på toppen av sin karriär och strävar efter att upprätthålla en balans mellan arbete och fritid. Color_gen-utställningen presenterar intensiva kulörer från mittskiktet för aktiva familjer, ovanliga, trendriktiga metallic-kulörer för de sportiga singlarna samt en sofi stikerad palett av kromatiska kulörer som grått, svart, silver och vitt med eff ekter för par med två inkomster utan barn. 52 www.verko.se Rökiga gröna nyanser, kromatiska kulörer eller förstklassiga effektkulörer - vilken kulör du väljer på din bil beror på din ålålder - allt enligt Axaltas Color_gen-utställning som delar in bilköparna i tre åldersgrupper GENNext , GENHere&Now och GenLux Lyx för dem över 55 GENLux fokuserar på dem över 55, det viktigaste bilköparsegmentet. Vanligen njuter de av förmånen av att ha lite mer tid och pengar, och de fokuserar på kvalitet. Förstklassiga effektkulörer, glasfl ingor och solida metallic-varianter av klassiska kulörer som bourgogne och olika varianter av British Racing Green tillhör kulörerna som förväntas tilltala detta segment. Dirks tillägger: ”Axaltas årliga kulörinitiativ – som Color_ gen-utställningen, trendkartläggning och popularitetsprognoser – är till stor nytta för biltillverkare som är intresserade av att använda dessa insikter för att förnya sig. I tillägg räknar de med att Axaltas mer än 150-åriga expertis och internationella grupp med designers ska hjälpa dem att ligga steget före på marknaden.” För 90 år sedan upprättade Axalta den första Color Advisory Committee någonsin för att skapa kulörer speciellt för bilar. Sedan dess har Axalta haft ett starkt engagemang för kulörteknisk innovation och fortsätter att bygga vidare på sin tradition att förse kunder med pålitliga inblickar i trender som rör konsumenters kulörval. Axalta erbjuder också fordonstillverkare och lackeringstekniker en av de mest omfattande kulördatabaserna i världen, som består av mer än fyra miljoner kulörer, och tillhandahåller även billacksystem av hög kvalitet. För mer information: www.axalta.com.