Nöjesnytt Helsingborg 1
SIONERSPELRECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECEN TO
TAL WAR: WARHAMMER PC nnnnn För er som inte känner till det är Warhammer en fantasyvärld skapad av Games Workshop. I över tjugo år har det funnits figurspel, brädspel och rollspel i denna värld. Eftersom detta rör sig om High Fantasy så är det mycket som skiljer sig mot tidigare spel och det tar lite tid för även en gammal Total War räv som mig att vänja mig. Här finns stora monster som går runt på slagfälten, flygande enheter och mäktiga magiker som slänger kraftfulla besvärjelser. Det hela kan snabbt bli kaotiskt om man inte är uppmärksam och med så många nya enheter tar det tid innan man lärt sig vad alla gör. Men det är som vanligt på slagfältet som Total War imponerar. Det är maffigt att se de stora arméerna av de olika raserna drabba samman på slagfältet. Eftersom varje ras har sina egna styrkor blir det hellre aldrig långtråkigt att slåss, du lär dig alltid något nytt och det tar ett bra tag innan man lärt sig bemästra Total War: Warhammer. Detta är ett stort steg framåt för en spelserie som helt klart har gått i stå de sista åren. Att sätta det hela i en fantasymiljö med varierande raser har gett Total War nytt blod och visat att serien även 2016 kan vara något att räkna med. PÄR WIRDFORS DARK SOULS 3 PS4 nnnnn Så var det dags igen. Dags för att en sista gång kliva in i FromSoftwares gotiska epos om liv och död, hjältar och hjältinnor, monster och magi. Jag talar såklart om Dark Souls 3. Vad är egentligen nytt i Dark Souls 3 och hur skiljer det sig från sina föregångare? För att vara helt ärlig så känns FromSoftwares sista del i serien mer som en hyllning till de andra spelen de skapat än ett spel som utmärker sig som någonting nytt och eget. Sköldsystemet från de gamla Soulsspelen finns kvar men är finslipade in i minsta detalj, mer komplexa och intuitiva. Lika så gäller attackerna och riposten. Det är svårt att tala om spelets handling då det är precis som alla andra spel en surrealistisk och relativt abstrakt historia. Du kan lätt ta dig igenom hela spelet utan att förstå vad du egentligen har gjort. Briljansen är att om du faktiskt tar dig tiden och utforskar alla små hörn och vrår, hittar alla NPCs och lyssnar på deras historier så breder en väv ut sig av berättelser som sammanfogar hela handlingen. Denna lämnar jag till dig att upptäcka själv. Jag rekommenderar starkt att du gör det, det kommer vara värt din tid. Så sluta läs nu, gör dig beredd på ett av de svåraste men samtidigt mest belönande upplevelser du kan få i spelväg detta år. STEFN STANISIC DOOM PS4 HITMAN PS4 nnnnn Hitman är det sjätte spelet i serien om Agent 47. Denna gång har utvecklarna IO Interactive sagt att de gått tillbaka till rötterna. För Hitman är stort, betydligt större än sin föregångare. Först får du två mindre banor som fungerar som introduktion och där du lär dig olika tekniker. Men när du kommer till den första riktiga banan, Paris, är detta ett gigantiskt slott där man har i uppdrag att mörda två personer som håller i en modeshow. Det finns gott om olika infallsvinklar på detta och första timmen spenderade jag bara genom att gå runt och undersöka allting innan jag visste hur jag ville gå till väga. Du kan precis som i de tidigare spelen använda flera olika tillvägagångssätt att mörda någon, få det att se ut som en olycka, ett raffinerat mord eller bara dra dina vapen och skjuta någon rakt upp och ner. Samtidigt kommer Hitman inte med så mycket nytt till bordet. Har du spelat de tidigare spelen vet du vad som väntar dig här. Och detta är inte ett spel som kommer att vinna över de som tidigare varit skeptiska till spelet snarare tvärtom, detta är old school Hitman. Så gillar du detta och kan tänka dig att vänta tills slutet på året innan du har hela spelet, ja då är detta något för dig. PÄR WIRDFORS nnnnn Att Id-software återvänder med sin mest ikoniska spelserie efter 12 år är ett faktum som gläder mången spelare världen över. Men det är alltid lika oroväckande att veta att något som man ser nostalgiskt på ska göra en comeback. Nu är det dags att se om Id har samma idé som jag om vad som gjort Doom och Doom 2 till riktigt bra spel. Det gläder mig att se att Id verkligen har tagit till vara på smidigheten och hastigheten i styrningen som gör att en duktig Doom-spelare aldrig kommer spela likadant som en duktig CoD-spelare. Striderna handlar, tvärtom många moderna spel, till mångt och mycket om att hålla mig ständigt rörlig och medveten om min omgivning samtidigt som den stora arsenalen som finns att tillgå kräver en mångsidig spelstil av alla som spelar. För de mer online-suktande Doom-spelarna bjuds det också en matig upplevelse. Multiplayer-delen osar CoD på långa vägar och jag ser egentligen inte att den bjuder på mer än vad CoDs dito gör men den bjuder i alla fall på ett helt annat gameplay än vad vi blivit tvångsmatade med nu i snart 10 år. Doom är smått genialiskt. Storyn om hur jordens energikris har drivit folk till att leta lösningen i Helvetets djup är ändå intressant på något existentiellt plan för oss som lever i krisens gryning. GABRIEL HECTOR FLER OCH MER UTFÖRLIGA RECENSIONER HITTAR DU PÅ WWW.FILMFENIX.SE 64 | nöjesnytt