Hemma i HSB Värmland 1
5 TIPS FÖR ATT LYCKAS MED RUTINER FÖR NYINFLYTTAD
E 1. Boka ett personligt möte och etablera en kontakt. 2. Besvara de vanligaste frågorna, uppdatera allteftersom. 3. Beskriv medlemmarnas rättigheter och skyldigheter. 4. Berätta om styrelsens uppdrag och ansvar. 5. Var tydlig med vem de ska kontakta vid olika ärenden. ”Jag upplever att styrelsen i Balder agerar helt rätt. Det märks att medlemmarna trivs och mår bra”, säger Thomas Pedersen. ska fungera bör man veta vem man ska vända sig till för att få rätt och snabbt svar. Styrelsen behöver stöttning när det kommer till att vara tillgängliga året runt. Det är viktigt att de får en personlig kontakt med Thomas, säger Ulla. Föreningen äger tillsammans 100 miljoner kronor i mark och lägenheter. Styrelsens uppdrag är apviktigt, som Ulla uttrycker det. Det är viktigt att lyssna till alla medlemmars behov och önskemål för att föreningen ska vara framgångsrik. Det gäller också att se till att fler vill engagera sig i styrelsen. – Under första mötet sår vi ett litet frö hos medlemmarna att delta och arbeta i styrelsen. Det är det bästa sättet att få vara med och påverka sin boendesituation. Mötet skapar en förståelse för vad de kan göra och hur viktigt det är. Men också hur viktigt det är med demokrati och att de kan påverka styrelsens beslut, säger Ulla. Informationen till medlemmarna sprids över tid på olika sätt, till olika individer. Något som passar den ena passar inte den andra. Tiderna förändras snabbt och Ulla belyser att rutinerna måste uppdateras varje år. Att sprida information digitalt är ett exempel på hur rutiner kan förändras. – Jag brukar ställa frågan om hur de vill ”Under första mötet sår vi ett litet frö hos medlemmarna att delta och arbeta i styrelsen.” få löpande information om föreningen. Svaret kan variera mellan digitalt, mobilt eller i pappersform. Får de informationen på ett sätt där de enkelt kan ta del av den vet jag av erfarenhet att engagemanget blir högre, säger Ulla. Som förvaltare ser Thomas Pedersen att föreningar tar emot nyinflyttade på olika sätt, med varierande resultat. Bostadsrättföreningen Balder har arbetat kontinuerligt för att skapa de bästa förutsättningarna för sina medlemmar. Att skapa rutiner är något som han förespråkar. – Jag upplever att styrelsen i Balder agerar helt rätt, det märks att medlemmarna trivs och mår bra. Att köpa en bostadsrätt är en stor investering och en seriös förening med rutiner skapar trygghet på flera sätt, berättar Thomas. Rutiner är bra för medlemmar, styrelsen och deras förvaltare. Alla roller blir tydliga med rutiner och alla vet vad som bör utföras och när. – Ingenting lämnas åt slumpen när man har skrivit ner sina rutiner. Ingenting glöms. I slutändan tjänar föreningen tid och pengar. Som Ulla säger så har de många och tydliga rutiner, det underlättar både hennes och mitt arbete, säger Thomas. Thomas tips till er som ännu inte skapat rutiner gällande nyinflyttning är att ”börja lätt”. Ta kontakt med blivande medlemmar redan innan de flyttar in, då visar ni engagemang, att ni är uppmärksamma lyhörda. Rutiner är ett levande dokument som förändras med tiden. Våga testa och uppdatera när ni får nya insikter! ■ HEMMA I HSB 3.2019 / VÄRMLAND – KRISTINEHAMN