Utmärkt Örebro 1
Klassiskt Foto: Daniel Wilcox Den andra konserten
i trilogin hette ”Genesis” och fokuserade mer på musikens ursprung. – Forskare är ganska säkra på att allting uppstått ur en ”Big bang”, för det ligger tydligen kvar något slags ’eko’ över universum. Och motsvarande eko kan ses även i musiken, fast sett ur ett kortare perspektiv. Ny musik bygger på redan tidigare skapad musik. Beatles influerade, bland annat, en ny generation hårdrockare som i sin tur influerat senare generationer som tagit det arvet vidare och skapat något nytt med det. Och enligt Martin går influenserna och släktskapen över genregränserna också. – ”Genesis” gick ut på att visa att all musik är mer nära släkt än man tror. På ett ställe spelade vi vismusik som följdes av något helt annat och lyssnaren visste inte när den förra slutade och när den nya började. Med det i åtanke finns det hopp om att kunna sudda ut den där mossiga bilden av klassisk musik som något gamla gubbar sysslar med. Åtminstone fläckvis. På 2000-talet har exempelvis populära rockgrupper gjort spektakulära samarbeten med symfoniorkestrar. Och de gemensamma nämnarna mellan en låt av Avicii, en av Metallica och en av Enya finns där om man gräver tillräckligt djupt. – Hela populärmusiken bygger på samma system som klassiska stycken, släktskap finns överallt. Sedan kan destilleringen genom historien ha gett att det som lever kvar är kanske det som är bäst? Och alla musikstilar som finns nu kommer kanske inte att överleva, funderar Martin. Det som görs är hela tiden nya inkarnationer av det som kommit innan? – Ja, jag tror på tanken om inkarnation. Men det är inte bara av godo och Martin framhåller att det inte gynnar kreativiteten per automatik. – Att vi utvecklar det som varit och skapar något nytt av det gamla är inte nödvändigtvis detsamma som att man blir mer kreativ, säger han och drar paralleller till stora skivbolag och filmbolag som pumpar in pengar för att kopiera något som fungerat tidigare. Du menar att pengar snarare kan sätta upp begränsningar som hämmar kreativiteten om man inte ser upp? – Ja, men att hämma kreativiteten har också varit bra för den kreativa utvecklingen i alla tider. Det blir en slags rundgång, en balansgång, men i den där balansgången har dock Martin Fröst ett gott råd att ge för att behålla kontakten med kreativiteten. – Det går att stanna upp då och då och fråga sig: ”Varför började jag med musik? Vad var det som lockade mig från början?”. Hur ser det ut med nya generationers intresse för att spela klassisk musik idag? Hur ser återväxten ut? – Det ser bra ut när det gäller intresset. Vissa instrument är det kanske lite svårare med men i större städer är det ingen skillnad på intresset nu jämfört med förr. Jag tror dock att överlag, även med exempelvis andra typer av hantverk, så är det svårare idag. När jag började med klarinett, och allra helst uppe i Norrland i en 34 mindre stad, så var jag mer isolerad. Jag övade flera gånger om dagen och så blev jag först i världen med vissa saker. Idag kan du se hur man gör något på Youtube – och dessutom ska det gå fort. Martin Fröst sätter fingret på något i vårt moderna samhälle. Att ständig tillgång till allt man kan tänka sig kan vara hämmande för våra möjligheter att fokusera på något. Och när det gäller framtidens återväxt är han inte lika positiv som med intresset just nu. – Återväxten är svårare. Jag som kommer från Norrland fick nog vara ifred mer och utveckla det jag höll på med. Det är kanske svårare att hitta något eget idag. Du kan säkert skapa något nytt, men du behöver göra det så snabbt. Men jag tror ändå på återväxten och jag tror att det där går i vågor, avslutar Martin Fröst. Foto: Daniel Wilcox