Utmärkt Örebro 1
foto msun.se samtidigt att man inte kan jämföra s
ig med dem. – De har en annan arena, de har över tjugofem hemmamatcher – vi har femton. För att utveckla konceptet runt ÖSK behöver vi se långsiktigt. Han menar att digitalisering är viktigt för att locka folk till arenan istället för att de sitter hemma. ÖSK vill positionera sig i frontlinjen för arbetet med att skapa ett publikvänligt arrangemang. – Föreningen Svensk Elitfotboll jobbar hårt med detta och där är vi en pilotförening i ett projekt där man tittar på hur man ska möta förväntningarna från framtidens publik. ÖSK:s låga publiksnitt de senaste åren har länge varit en het potatis. Tankarna är många om orsaker men allt fler börjar prata om att det behövs en tydlig klubbidentitet att samlas kring på lång sikt och ett lockande narrativ man kan locka med på kort sikt. Hur definierar du Örebro SK:s identitet? – Då svarar jag ”Stolthet, hjärta och passion” och fanbärare för det blir spelare, medarbetare, medlemmar och supportrar som varit med föreningen länge. Det ligger ett tungt lass på spelare som Nordin, Almebäck och Oskar. Att de visar detta och lär de unga spelarna det här. Vad kan ni göra mer då? – Få supportrar och spelare närmare varandra. Kampen på plan i kombination med sången på läktaren är jätteviktigt. Även styrelsen och övriga verksamheten kan komma närmare publiken. Efter match är spelare framme vid läktaren och tackar supportrarna, du ser även exempelvis Simon Åström där. Jag drog mig för det förut - jag tänkte ”varför ska jag ta åt mig något?”. Men jag har fått uppmaningar att göra det så nu går jag också fram och tackar dem och jag har märkt att sådant skapar engagemang. Om vi pratar narrativ då? Det finns en del som vill att narrativet runt ÖSK ska definieras av saker som tvångsdegraderingen eller det faktum att vi inte kan vinna, eller sälja spelare eller liknande. Är det vettigt att locka folk med ett negativt narrativ? 45 – Nej nej, man måste fokusera på hur vi vänder detta. IFK Göteborg studsade tillbaka på ett år och det är för att man har en historia. Helsingborg får mycket press idag på att de har en dålig ekonomi. Men de har också historia, de har vunnit SM-guld och så vidare. Elfsborg är en klubb vi skulle kunna jämföra oss med men de har ändå vunnit SM och sålt spelare. Vi har inga vinster, vi har aldrig gjort någon stor försäljning. Vi har haft ett av de målgladaste lagen 1994 men trots att vi hade spelare som ”Kuba” och Arnor i laget så skrev vi ändå inte historia. Att vi var så bra drunkade lite i att det gick så otroligt bra i VM. Calle har fler exempel: hajpen med tv-dokumentären 2016, eller åren med förre tränaren Alexander Axéns mediavänliga utspel. Exempel där ÖSK tillfälligt blev hajpade. – Men när inte resultaten stod i paritet så föll hajpen varje gång. Du kan göra den negativa listan lång och då är det lätt att säga att “vi ska vara den här loserklubben”. Ja, säger jag, eller så kan vi ha den här visionen istället! Och första gången vi säljer för över 10 miljoner