Maskinkontakt 1
MK 10/17 Skog och Miljö Ny elväg utanför Lund Om
elbilar på allvar ska slå igenom behöver också vägarna elektrifi eras, åtminstone delvis. Det anser Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik och automation vid LTH, Lunds universitet som tillsammans med projektledaren Dan Zethraeus nu byggt en ny typ av elväg utanför Lund, med det unika att den laddar både under färd och när fordonet står still samt fungerar för fl era slags fordon och vägar. Efter elbilen kommer elvägen, hävdar somliga. Ett antal elvägstekniker är på gång och Sverige är ett av de länder i världen som kommit längst med att utveckla tekniken. Den gemensamma tanken är att el- eller hybridfordon kopplar upp sig mot elnätet medan man kör. Vinsten är att man sparar på batterierna som också kan göras mindre, till gagn för både kostnaden och miljön. Hur elförsörjningen ska gå till, fi nns det olika förslag på. - Fördelarna med den lösning vi utvecklat är att skenorna kan läggas direkt på asfalten och att den fungerar både när man kör och står till, säger Mats Alaküla. Elvägen, som byggts i Örtofta nära Lund, är en 120 meter lång teststräcka. - Den teknik vi tar fram är först i världen med att fungera lika bra på landsväg som i staden. Samma teknik används för stadskörning och på landsväg, stillastående och i rörelse, säger Mats Alaküla som poängterar att elsäkerheten är mycket hög. Laddskenorna aktiveras en meter i taget och bara när ett fordon passerar eller stannar till. Vägen är ett demonstrationsprojekt som fi nansierats av Energimyndigheten och som nu alltså är klart. Senare i höst blir det formell och högtidlig invigning av testvägen. Redan nästa år kommer stadsbussarna i Mariestad att laddas med den nya tekniken. Lars Blom - I första skedet kommer vi att lägga vi skenor vid busshållplatserna, därefter siktar vi att elektrifi era också vissa körsträckorna i staden, berättar Dan Zethraeus som är projektledare för satsningen och som bildat bolaget Elonroad för att ta tekniken ut till marknaden. Han hoppas att även personbilar så småningom kommer att se nyttan av att slippa koppla in en sladd när de parkerar. DUNDERBYGGNATIONER www.lindgrensakeri.se • DUNDERBYGGE SCANIA 480 -08 • Container 8–45 fot, Även Kyl/frys, Openside • Nya dieseltankar 200–600 liter Vi erbjuder påbyggnationer på kundägda chassin eller kompletta ekipage, både lastbil och släp Bengt Lindgren, Haparanda Tel 0922-105 25 • Fax 0922-135 25 Mobil 0730-66 54 00 För att elvägar överlag ska fungera på allmän väg och slå igenom, måste fordonstillverkarna vara beredda att göra vissa justeringar. Det krävs bland annat att en ”avtagare” monteras under bilen och att bilens ombordladdare konfi gureras så att den kan ta emot spänning från vägen. - De fl esta av dessa förändringar är desamma oavsett vilken elvägsteknik som används men där fi nns givetvis skillnader. På lång sikt måste man räkna med en standard för elvägsladdning, säger Dan Zethraeus som berättar att man haft besök av fl era fordonstillverkare i Sverige. Teststräckan har byggts på intill ett kraftvärmeverk som drivs av energibolaget Kraftringen som också är samfi nansiär i projektet. För mer information Mats Alaküla, Professor Industriell elektroteknik och automation, LTH, Lunds universitet, +46 46 222 92 84 , +46 73 902 21 45, mats.alakula@iea.lth.se Dan Zethraeus 0705697037 dan@elonroad.com För att se hur vägen fungerar, kolla http://elonroad.com/video/ Dan Zethraeus, Mats Alaküla och Andreas Sörensen vid elvägen utanför Lund. www.maskinkontakt.se 35