Nöjesnytt Helsingborg 1
SIONERDVD/BLU-RAYRECENSIONERRECENSIONRECENSION TH
E BREAKFAST CLUB Regi: John Hughes Medverkande: Molly Ringwald, Judd Nelson, mfl nnnnn John Hughes förmodligen bästa film om några high school-ungdomar med väldigt olika bakgrund som hamnar på samma kvarsittning och lär sig se förbi fördomarna. Nu finns den tillgänglig på Blu-ray i en utgåva som uppmärksammar att det var 30 år sedan den hade premiär. Visst är det så att ungdomarna vi får träffa är klichéer, men dels är det en del av poängen med filmen och dels är det livfulla klichéer. Judd Nelson och Anthony Michael Hall är nog de som lyser starkast, men hela ensemblen gör ett bra jobb med att få oss att tycka om alla karaktärer, oavsett hur de beter sig. Sedan är det ju ett stycke oemotståndligt och nostalgiskt 80-talsfluff över hela The Breakfast Club, med precis lagom mycket allvar i botten för att den ska hänga kvar i huvudet. Det är inte mycket till handling och en del av stickspåren må vara fåniga, men låter man sig bara knockas av charmen är det en vacker, lättsmält komedi som erbjuder en hel del av det mesta. KENNETH PAULSSON MAPS TO THE STARS Regi: David Cronenberg Medverkande: Julianne Moore, Mia Wasikowska nnnnn David Cronenberg tar oss ånyo in i en mörk värld där människors avigsidor får fritt spelrum och cynismen flödar i varje bildruta. Den här gången massakreras den till ytan så perfekta Hollywood-industrin med tvålfagra stjärnor som lever bekymmerslösa liv. Vi får möta en tonårig stjärna som kämpar för att inte få ett återfall in i drogerna. En äldre skådespelerska blir besatt av att få spela samma roll som hennes döda mor gjorde när en nyinspelning planeras. Flera karaktärers olyckliga liv vävs samman och direkt olämpliga släktband avslöjas. En nattsvart satir som dryper av avsky mot Hollywood och hela mänskligheten. Cronenberg håller inte tillbaka utan spetsar till precis varje intrig till bristningsgränsen. Hade det inte varit för en fantastisk ensemble där Mia Wasikowska briljerar, hade allt kunnat falla ihop. Kanske går allt lite för snabbt mot slutet, men som helhet fungerar den här skruvande och obehagliga berättelsen utmärkt. ERIK NYSTRÖM DYING OF THE LIGHT Regi: Paul Schrader Medverkande: Nicholas Cage, Anton Yelchin TAKEN 3 Regi: Olivier Megaton Medverkande: Liam Neeson, Forest Whitaker, Maggie Grace m.fl. nnnnn Liam Neeson har förhoppningsvis gjort den sista Taken-filmen nu med den tredje i serien. Familjen Mills är en otursmagnet av rang som inte bara lyckas bli kidnappade en gång utan två och oturen fortsätter även in i Taken 3. Det är tur att pappa Mills är utrustad med just de färdigheter som krävs för att lösa problemen. Taken 3 är återvinning på hög nivå och i paritet med våra svenska återvinningscentraler. Trean försöker vara en klassisk vem har gjort det-thriller. Det kräver inte tio minuter för att räkna ut hur det hänger ihop. Manuset är makalöst tamt med tanke på att det är Luc Besson och Robert Mark Kamen som står bakom. Det enda som är oklart är motivet och det är tveksamt om det är värt att se en och en halv timme av förstörelse för att få reda på det. Taken 3 är en rätt smaklös soppa. Manuset, om man ens ska kalla det det, är bara explosioner och stunts. Det är helt utan originalitet. Tempot är högt och regissören Olivier Megaton matar på med snabba klipp och extremt skakiga kameror för att visa att det är action och spänning. Tyvärr visar Taken 3 bara problemen med mycket av de massproducerade actionfilmerna som vi ser just nu. MATS LUNDBERG FLER OCH MER UTFÖRLIGA RECENSIONER HITTAR DU PÅ WWW.FILMFENIX.SE 66 | nöjesnytt nnnnn Det här är ingen film du ska se! Åtminstone inte om du frågar regissören Paul Schrader som utan att säga det rakt ut är mycket missnöjd med hur den färdiga produkten blev efter att ha tappat kontrollen över filmen inför den slutgiltiga klippningen, där filmbolaget även valde att digitalt korrigera den ursprungliga färgskalan. Nicholas Cage spelar en CIA-veteran som lider av Alzheimers och vill hinna sätta dit en terrorist som gäckat honom i över tjugo år. Till sin hjälp har han den unge agenten Milton och spåren leder dom först till Rumänien, sedan vidare till Nigeria. En småskalig lågbudgetthriller som inte är så usel som det kanske låter, den är bara väldigt intetsägande. Cage fungerar bra och berättelsen hade kunnat bli mer fängslande om det funnits mer att gripa tag i. Den hade behövt mer substans och mer personlighet. Kanske hade resultatet blivit bättre om Schrader haft fullständig kontroll, nu kan man lika gärna göra som han vill och hoppa över den, även om den är långt ifrån att vara en katastrof. ERIK NYSTRÖM