Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 7/18 12 saker som kan göras
i Caterpillars nya svenska kundportal – Tack vare portalen tar varje kund snabbt del av korrekt information i realtid. Man behöver inte längre maila eller ringa runt till andra för att fråga efter specifi ka saker. Det går snabbt att få en hälsostatus på sina maskiner och se hur de används, förklarar Ingemar Lindberg, Produktchef Parts & Service, Pon Equipment – Tanken är att det ska vara enkelt. I my.cat.com samlas alla viktiga fakta kopplat mot ekonomi och administration, service, underhåll och felrapportering. Portalen är uppbyggd med ett tydligt menysystem och har en överskådlig startsida med relevant övergripande information direkt. En inloggning till allt My.Cat.Com kan användas oavsett plattform, det går lika bra på en stationär eller bärbar dator som en mobiltelefon eller surfplatta. En av fördelarna är att när man loggar in i portalen blir man automatiskt inloggad i de system som speglas i portalen som VisionLink och reservdelswebben Parts.CAT.Com som lanseras senare i höst. – Ett fl ertal pilotanvändare provade My.CAT.Com första kvartalet 2018 och nu är sidan lanserad och får fl er användare för varje dag. Vi får bra respons och många har varit mycket förtjusta över hur lätt det är att få fram intressant information, berättar Ingemar. Vilka vänder sig My.Cat.Com till? – Det är alla. Det spelar ingen roll om man äger en minigrävare eller har en fl otta på hundra maskiner. Alla har nytta av informationen. Sen använder man informationen på olika sätt efter sina egna behov och utifrån vilken roll man har i företaget. Några exempel på vad du kan göra i My.Cat.Com: • Få överblick över hela maskinfl ottan. • Se individuella fakta om varje enskild maskin. • Exportera maskinlistor till Excel • Bli varnad om det uppstår felkoder i maskinerna. • Se driftstimmar, bränsleförbrukning, etc. och jämföra siff rorna med andra maskiner. • Se information om avgasemissioner • Se geografi sk position på varje ansluten maskin. • Följa och ha koll på serviceavtal och maskinförsäkringar (EPP). • Beställa service, även utanför ordinarie servicetider. • Läsa servicefakturor och se vad som utförts och när. • Ha överblick på kostnader. • Beställa reservdelar (tillgängligt hösten 2018). Se fi lmen om hur MyCat.com kan underlätta>>> – Visst är dom sköna de här låga sportbilarna. Vad är det för mur som förföljer oss hela tiden? – Mur, vadå för mur. Det är ju trottoarkanten din stolle! 26 www.maskinkontakt.se